TY - THES TI - Bezpečnostní analýza virtuální reality a její dopady TT - Security Analysis of Immersive Virtual Reality and Its Implications AU - Vondráček, Martin AB - Immersive virtual reality is currently used not only for entertainment but also for work and social interaction where user's privacy and confidentiality of the information has a high priority. Unfortunately, security measures applied by software vendors are often not sufficient. This thesis delivers an extensive security analysis of a popular VR application Bigscreen which has more than 500,000 users. Techniques of network traffic analysis, penetration testing, reverse engineering, and even application crippling were utilised. Research led to a discovery of critical vulnerabilities directly exposing the privacy of the users and allowing the attacker to take full control of a victim's computer. Found security flaws allowed distribution of malware and creation of a botnet using a computer worm spreading in virtual environments. A novel VR cyber attack Man-in-the-Room was implemented. Furthermore, a security vulnerability in the Unity engine was discovered. Carried out responsible disclosure has helped to mitigate the risks for more than half a million Bigscreen users and all affected Unity applications worldwide. AB - Virtuální realita je v současné době využívána nejen pro zábavu, ale i pro práci a sociální interakci, kde má soukromí a důvěrnost informací vysokou prioritu. Avšak bohužel, bezpečnostní opatření uplatňovaná dodavateli softwaru často nejsou dostačující. Tato práce přináší rozsáhlou bezpečnostní analýzu populární aplikace Bigscreen pro virtuální realitu, která má více než 500 000 uživatelů. Byly využity techniky analýzy síťového provozu, penetračního testování, reverzního inženýrství a dokonce i metody pro application crippling. Výzkum vedl k odhalení kritických zranitelností, které přímo narušovaly soukromí uživatelů a umožnily útočníkovi plně převzít kontrolu nad počítačem oběti. Nalezené bezpečnostní chyby umožnily distribuci škodlivého softwaru a vytvoření botnetu pomocí počítačového červa šířícího se ve virtuálních prostředích. Byl vytvořen nový kybernetický útok ve virtální realitě nazvaný Man-in-the-Room. Dále byla objevena bezpečnostní chyba v Unity engine. Zodpovědné nahlášení objevených chyb pomohlo zmírnit rizika pro více než půl milionu uživatelů aplikace Bigscreen a uživatele všech dotčených aplikací v Unity po celém světě. UR - http://hdl.handle.net/11012/180450 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-399192 A2 - Ryšavý, Ondřej A2 - Pluskal, Jan LA - eng KW - Analýza síťového provozu KW - Immersive Virtual Reality KW - Penetrační testování KW - Bigscreen KW - Altspace VR KW - Network Traffic Analysis KW - Unity KW - Application Crippling KW - HTC Vive KW - Forensic Analysis KW - Oculus Rift KW - Application Patching KW - Bezpečnostní analýza KW - Forenzní analýza KW - Penetration Testing KW - Rozšířená realita KW - Man-in-the-Room Attack KW - Mixed Reality KW - Responsible Disclosure KW - Reverzní inženýrství KW - Security Analysis KW - Rec Room KW - Smíšená realita KW - Facebook Spaces KW - Reverse Engineering KW - Augmented Reality PY - 2019 PB - Vysoké učení technické v Brně‎, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, http://www.vutbr.cz/ ER -