Original title:
Emoční poruchy u jedinců po poranění mozku a možnosti psychoterapie
Translated title:
Emotional disorders as a consequence of brain damage and possibilites of psychotherapy
Authors:
Krejčová, Svatava ; Kulišťák, Petr (advisor) ; Jelínek, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce krátce popisuje druhy traumatických poškození mozku a v návaznosti na jejich mechanismus a umístění léze shrnuje poznatky studií zaměřených na druhy a charakter takto vzniklých emočních poruch jako jsou deprese, úzkostné poruchy, emoční labilita, zvýšená iritabilita nebo oploštění. V tomto kontextu naráží na praktickou stránku věci a to způsob, jakým je o takové pacienty pečováno - na možnosti psychoterapie a intervenčních programů při poruchách emocí. V části náležící výzkumnému projektu předestírá návrh intervenčního programu pro pacienty inspirovanou současnou zahraniční literaturou zaměřený na práci s uvědomováním si emocí, jejich komunikaci a regulaci. Klíčová slova Emoce, Neuropsychologie, Intervence, Psychoterapie, Poranění mozkuThis Bachelor's thesis describes in short manner types of brain lesions and with regard to the mechanism and location of the lesions summarizes findings/conclusions of studies aimed on types and character of emotional disorders such as depression, anxiety, emotional instability, increased irritability and emotional flattening caused by such lesions. It takes into an account the practical aspects of the treatment of the patients with such conditions such as psychotherapy or intervention programs. In research part, the thesis proposes a form of intervention program for patients inspired by current literature focused on awareness, communication and regulation of emotion. Keywords Emotion, Neuropsychology, Intervention, Psychotherapy, Brain damage
Keywords:
Emotion|Neuropsychology|Intervention|Psychotherapy|Brain damage; Emoce|Neuropsychologie|Intervence|Psychoterapie|Poranění mozku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107838