Original title:
Sociální sítě jako zdroj pro žurnalistiku v České republice
Translated title:
Social media as a source for journalists in Czech Republic
Authors:
Žemličková, Martina ; Závozda, Petr (advisor) ; Groman, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá využitím sociálních sítí jako zdroje pro žurnalistiku v České republice. Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části jsou představeny sociální sítě stručně jako takové, konkrétně jsou poté více rozepsány sociální sítě Facebook Instagram a Twitter. Zde jsou hlavně uvedeny aktuální trendy v používání sociálních sítí. Dále se teoretická část věnuje problematice novinářského zdroje, především pak novinářského zdroje v době internetu, jeho dostupnosti a ověřitelnosti. Tato problematika a její trendy jsou potom více rozebrány pro mediální trh v USA a v České republice. Teoretická část zpracovává nejnovější dostupné studie v používání sociálních sítí k práci novinářů. Praktická část si klade za úkol tyto trendy potvrdit nebo vyvrátit pomocí kvantitativní analýzy mediálních obsahů, která se soustředí na používání citací ze sociálních médií v konečných výstupech novinářů. Kvantitativní výzkum je podpořen e-mailovým dotazováním českých novinářů, kteří svými názory doplňují kontext kvantitativního výzkumu. Výzkum prokázal, že novináři v České republice používají sociální sítě jako regulérní nástroj pro svojí každodenní práci, ale následují trend v USA, tedy přistupují k citování ze sociálních sítí obezřetněji a s citem, informace si raději více ověřují. Hlavním...This Diploma Thesis are focused on social media as a tool for journalists in Czech republic. It contains two main parts - theoretical and practical. In theoretical part, social media are described in general, and Facebook, Twitter and Instagram are described in more details. This part is focused mostly on current trends in social media usage. Theoretical part is also focused on journalist's source problematic, primarily in internet era, and on source's credibility and verifiability. These trends are more described for media field in USA and Czech republic. Theoretical part introduce the newest available studies in social media and journalism field. Practical part is aiming to verify or deny these trends through quantitative analysis of media content, focused on usage of citations from social media as a relevant source for articles. Quantitative analysis is supported with e-mail questioning amongst czech journalist, who complete a context to this issue with their opinion. The research shows that journalists in Czech republic use social media daily for their work and they are following their colleagues from USA, so they use citations from social media more carefully and they verify their sources more. The main reason is the fear of fake news spreading, which they perceive as the biggest thread for...
Keywords:
Citation; Facebook; Instagram; Internet; Journalist's source; Media; Quantitative analysis; Social Media; Twitter; Citování; Facebook; Instagram; Internet; Kvantitativní výzkum; Média; Novinářský zdroj; Sociální sítě; Twitter
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/108075