Název:
České a nizozemské publikum a jejich vnímání enviromentálních otázek na příkladu seriálu Teorie velkého třesku
Překlad názvu:
Czech and Dutch Audience and Their Perception of Enviromental Issues on the Example of the Big Bang Theory Series
Autoři:
Homolková, Lenka ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci se zaměřuji na propagaci environmentálních témat skrze situační komedii a porovnávám vnímání těchto témat českým a nizozemským publikem. Reportuji výsledky focus groups pořádaných za využití amerického sitkomu Teorie velkého třesku (2007-2019), z nějž byly předem vybrány artefakty za pomoci tematické analýzy. Tyto poznatky indikují rozdílné vnímání environmentálních obsahů obsažených ve sledovaném seriálu, stejně jako odlišnou percepci hypotetické propagace environmentálních témat v seriálech dalších. Všeobecně vnímá globální vzorek propagaci environmentálních témat v populárních médiích kladně, liší se však míra a forma akceptovaného užití takovýchto témat. České publikum vnímá sledovaná témata negativněji než publikum nizozemské, vykazujíc nižší práh citlivosti k případnému útoku na vlastní názory a identitu. Nejsignifikantnější rozdíly byly pozorovány v oblasti percepce konceptu přírody, osoby, zajímající se o životní prostředí, a individuálního vlivu na zlepšení / zhoršení stavu životního prostředí. Vhodným nástrojem komunikace environmentálních témat obsažených v sitkomu je korektivní ironie (umožňující zdůraznění kontrastu mezi poznatky o životním prostředí a osobními akcemi, které jej mají chránit), humor (nedeprimující, neodrazující divačku před sledováním samotného pořadu) a...In this work, I focus on the propagation of environmental issues through sitcom and comparison of the perception of these topics by Czech and Dutch audiences. I report on the results of focus group research of the American show The Big Bang Theory (2007-2019), from which artefacts were pre-selected with the assistance of thematic analysis. These findings suggest different perception of the environmental contents included in the researched series, the same as the varying perception of hypothetical promotion of the environmental issues in the future series. Generally speaking, the global sample perceives the promotion of environmental issues in popular media positively, though the degree and the form of the accepted usage of these topics vary. Czech audiences perceive the topics more negatively than the Dutch audience, showing a lower sensitivity threshold for a possible attack on their own opinions and identity. The most significant differences were observed in the perception of the concept of nature, the person interested in the environment, and the individual impact on the improvement/deterioration of the environment. A suitable tool for communicating environmental issues in the sitcom is corrective irony (allowing to emphasize the contrast between environmental awareness and personal actions to...
Klíčová slova:
ekologická stopa; environmentální témata; nizozemské publikum; percepce publik; populární média; příroda; Sitkom; české publikum; životní prostředí; audience perception; Czech audience; Dutch audience; ecological footprint; environment; environmental topics; nature; popular media; Sitcom