Název:
Polská veřejná diplomacie a její proměny
Překlad názvu:
Polish Public Diplomacy and its Transformations
Autoři:
Straka, Daniel ; Knutelská, Viera (vedoucí práce) ; Karlas, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je případovou studií zabývající se polskou veřejnou diplomacií jako nástrojem zahraniční politiky a jejími proměnami mezi roky 2005 a 2019. Uplatňování veřejné diplomacie je v polském případě ovlivněno dvěma zásadními faktory - velikostí státu, respektive jeho vlivu, a geografickým umístěním, které je spojeno s určitými společenskými, politickými a ekonomickými charakteristikami souvisejícími s historií země. Cílem práce je zjistit, na čem je polská diplomacie založena, jakým způsoben se v průběhu let proměnila a co to vypovídá o veřejné diplomacii jako nástroji zahraniční politiky státu a jejím možném ovlivnění domácími politickými aktéry. Mezi dvěma hlavními politickými stranami, které se od roku 2005 střídají u vlády, existuje výrazná štěpná linie a jejich preference v domácí i zahraniční politice se značně liší. Na základě výstupů polské veřejné diplomacie ve čtyřech oblastech - nation branding, kulturní diplomacii, historické diplomacii a užívaných komunikačních kanálech - a organizačním rámci je analyzováno propojení veřejné diplomacie a zahraniční politiky Polska a také strategie veřejné diplomacie s přihlédnutím ke střídání vládních stran.This diploma thesis is a case study focused on Polish public diplomacy as a tool of foreign policy and its changes between 2005 and 2019. The way how public diplomacy is exercised in the Polish case is significantly influenced by two factors - the size of the country or rather its influence and its geographic location, which is closely connected with particular societal, political and economic features with relation to the country's history. The aim of the thesis is to find out what are the foundations of polish public diplomacy, how it has been changed within the studied period and what it tells us about public diplomacy as a tool of foreign policy and the possibility of domestic actors to influence it. There is a deep cleavage between the two main political parties, which have alternated in government since 2005, and their preferences in domestic and foreign policy. Based on the outputs of Polish public diplomacy in four spheres - nation branding, cultural diplomacy, historical diplomacy and communication channels - and in organizational framework, the thesis analyses the interconnection between public diplomacy and foreign policy and also the strategy of Polish public diplomacy, taking into account the alternation of governing parties.
Klíčová slova:
historická diplomacie; kulturní diplomacie; měkká moc; nation branding; Občanská platforma; Polsko; Právo a spravedlnost; veřejná diplomacie; zahraniční politika; Civic Platform; cultural diplomacy; foreign policy; historical diplomacy; Law and Justice; nation branding; Poland; public diplomacy; soft power