Original title:
Válečný plakát a propaganda v období II. světové války
Translated title:
World War II Posters and Propaganda
Authors:
Studený, Dominik ; Řehořová, Irena (advisor) ; Gvoždiak, Vít (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se bude zabývat sémiotikou válečného plakátu v období II. světové války. Analyzuje stěžejní rétorické a vizuální motivy jednotlivých sdělení s ohledem na jejich zasazení v daném ideologickém kontextu. Na tomto základě porovná specifická schémata válečného plakátu Sovětského svazu, Spojeného království, Spojených států amerických a nacistického Německa. Součástí budou i vybrané příklady Československého plakátu.The thesis offers semiotic analysis of the World War II poster. It examines the fundamental rhetorical and visual examples based on specific ideological context. The thesis presents the representative war posters of the Soviet Union, United Kingdom, United States of America and Nazi Germany. Selected samples of the Czechoslovak posters are also included.
Keywords:
enemy; image; leader; politics; poster; propaganda; sign; slogan; World War II; II. světová válka; nepřítel; obraz; plakát; politika; propaganda; slogan; vůdce; znak
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107057