Original title:
Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy
Translated title:
Manifestations in the language levels of first class pupils at reglat elementary
Authors:
Jandová, Markéta ; Klenková, Jiřina (advisor) ; Durdilová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá obecnými termíny z oblasti řečového a jazykového vývoje, popisuje vývoj motorických schopností, sluchového a zrakového vnímání. Dále popisuje jednotlivé jazykové roviny a nejčastější typy poruch řeči, se kterými se setkáváme u žáků na prvním stupni základních škol. Výzkumná část diplomové práce se věnuje analýze projevů v jednotlivých rovinách žáků 1. třídy běžné základní školy. Dílčím cílem výzkumného šetření je analýza hrubé, jemné a oromotoriky zkoumaných dětí, analýza jejich sluchového a zrakového vnímání a analýza úrovně všech jazykových rovin. KLÍČOVÁ SLOVA: komunikační schopnost, jazykové roviny, motorika, dyslalieThe diploma thesis "Manifestations in the language levels of the 1st grade pupils of the regular elemntary school" consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with general terms from the area of speech and language development, describes the development of motor skills, auditory and visual perception. Furthermore, it describes individual language levels and the most common types of speech disorders encountered in primary school pupils. The research part of the thesis is devoted to the analysis of speech manifestations on individual levels of pupils of the first grade of the regular elementary school. The partial aim of the research is to analyze the gross, fine and oromotorics of the examined children, to analyze their auditory and visual perception and to analyze the quality of all language levels. KEYWORDS: communication ability, language levels, motor skills, dyslalia
Keywords:
communication ability; dyslalia; language levels; motor skills; dyslalie; jazykové roviny; komunikační schopnost; motorika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106229