Original title:
Prevence šikany na základní škole prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy.
Translated title:
Prevention of bullying in elementary schools through personal and social education
Authors:
Doležalová, Adéla ; Bendl, Stanislav (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na prevenci šikany prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy kurzů Projektu Odyssea na základní škole. Cílem práce bylo zjistit, jak žáci, pedagogové a vedení školy vnímají kurzy Projektu Odyssea a zda mají preventivní kurzy vliv na kolektiv v jednotlivých třídách. Data byla získána z rozhovorů se žáky, pedagogy, vedením školy a dotazníkovým šetřením se žáky . Dotazníky zjišťují klima jednotlivých tříd, vztahy mezi žáky ve třídách, nebo to, jak žáci vnímají komunitní kruhy a kurzy Projektu Odyssea. Výsledky výzkumu ukazují pozitivní vliv kurzů Projektu Odyssea na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Vliv kurzů osobnostní a sociální výchovy pozitivně podporuje dobré mezilidské vztahy mezi žáky samými, mezi žáky a učiteli a je přínosem pro celkové klima školy.This thesis is focused on the prevention of bullying through personality and social education courses Projekt Odyssea in elementary school. The goal of this work is to determine how pupils, educators and school leaders perceive the courses Projekt Odyssea and whether preventive courses have impact on collectives of individual classes. Data was obtained from interviews with pupils, teachers, school management and the questionnaire survey with pupils. Questionnaires detect the climate of individual classes, relationships between pupils in the classroom, or how students perceive community circles and classes Projekt Odyssea. The results of the research show a positive effect of classesProjekt Odyssea on the personality and social development of pupils. The effect of courses of personality and social education positively promotes good relationships between pupils themselves, between pupils and teachers and this is benefit to the overall school climate.
Keywords:
bullying; evaluation; personality and social education; Prevention; Projekt Odyssea; school class climate; school climate; evaluace; klima školní třídy; klima školy; osobnostní a sociální výchova; Prevence; Projekt Odyssea; šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/106113