Original title:
Využití dětské zkušenosti s médii ve formální výchově
Translated title:
Using children's media experience in formal media education
Authors:
Brožová, Tereza ; Supa, Markéta (advisor) ; Wolák, Radim (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je mediální výchova pro tweenagery propojující jejich vlastní neformální mediální zkušenost s formální výukou o médiích. Cílem práce je definovat teoretický základ, ale i navrhnout praktická doporučení týkající se mediální výchovy pro tweenagery, která by ve své činnosti mohli aplikovat jak rodiče v neformální mediální výchově, tak pedagogové ve formálním prostředí školy. Bakalářská práce se ve dvou částech, teoretické a praktické, zabývá interdisciplinárním zkoumáním mediální výchovy v kontextu mediální zkušenosti tweenagerů a způsobu, jakým se příslušníci této věkové skupiny o médiích učí v prostředí školy, domova i ve volném čase. Cílem práce je zjistit, jak tweenageři rozumějí médiím, jakým způsobem, kde a s kým s nimi přicházejí do kontaktu; jak média užívají, jak je vnímají a vytvářejí a jaké osobní a vzdělávací zkušenosti, hrozby i benefity s nimi mají spojené. Teoretická část vychází z odborné literatury a snaží se nahlédnout do oblastí, jakými jsou například vztah formální i neformální mediální výchovy a mediální gramotnosti, způsob realizace mediální výchovy v českém prostředí, proměňující se podoba dětství, dětská kultura, mediální zkušenost tweenagerů i pozitivní a negativní vlivy médií na dětské recipienty. Praktická část vznikla na základě výzkumu provedeného v páté...The topic of the Bachelor thesis is media education for tweeners. The aim of this thesis is to define the theoretical basis as well as practical recommendations for tweenager media education, which can be applied in both, formal media education by teachers at schools and informal media education by parents at home. This Bachelor thesis has two parts, theoretical and practical, and deals with an interdisciplinary examining of media education in the context of media experience and the way tweenaregs come acroos media at school, at home and in third spaces (in their free time). The aim of this work is to find out how the tweenagers undrestand the media; in what way, where and with whom they come across media; how the media are used by them, how the media are perceived and which personal and educational experiences, risks and benefits the tweenagres associate with media. The theoretical part of the work gathers the information from literature and tries to insight into the field of formal and informal media education and media literacy, the way of realising media education in the Czech Republic, changing form of childhood, children's culture, tweenagers' media experience and positive or negative influence of media. The practical part is based on research proved in the fifth grade of elementary school in Pilsen....
Keywords:
cross-curricular subject; Formal and Informal Media Education; Framework Educational Program for Primary Education; Media education; media experience; media influence; media literacy; School Educational Program; tweenager; formální a neformální mediální výchova; mediální gramotnost; Mediální výchova; mediální zkušenost; průřezové téma; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; tweenager; vliv médií; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107900