TY - THES TI - Vybrané aspekty vzdělávání žáků s mentálním postižením na praktické škole TT - Selected aspects of education of mentally disabled pupils in practical school AU - Svobodová, Ilona AB - Diplomová práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami - žáků s mentálním postižením. Teoretická část diplomové práce poskytuje vhled do života jedinců s mentálním postižením, popisuje problémy cílové skupiny z pohledu speciální pedagogiky i z pohledu školy. Praktická část diplomové práce umožňuje nahlédnout do vybrané školy, přiblížit pozitiva a problémy prostřednictvím aktérů ve vzdělávání, žáků s mentálním postižením, vyučujících i rodičů. Cílem výzkumného šetření je charakterizovat problémy a situace a popsat úskalí vzdělávání žáků na vybrané praktické škole. K dosažení cíle je třeba shromáždit informace o průběhu vzdělávání na zvolené škole, přiblížit život žáků a jejich problémy z několika hledisek, aby bylo možné na základě šetření předložit doporučení na zkvalitnění péče podpory žáků zahrnující také klima školy. Diplomová práce si klade také za úkol podpořit zájemce o vzdělávání na škole - rodiče a žáky. V diplomové práci byla použita metodologie smíšeného designu. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, žák, mentální postižení, praktická škola, žákovské postoje AB - The diploma thesis deals with selected aspects of education of individuals with special educational needs - pupils with mental disabilities. The theoretical part of the thesis provides an insight into the life of individuals with mental disabilities, describes problems of the target group from the viewpoint of special pedagogy and from the school's viewpoint. Practical part of the diploma thesis provides an insight into a selected school, to show the positives and the problems through the participants in education - pupils with mental disabilities, teachers and parents. The aim of the research is to characterize problems and situations, and to describe the pitfalls of pupils' education in the selected practical school. In order to achieve the goal, it is necessary to collect information about the education proces in the chosen school, to show the pupils' lives and their problems. Then we can make recommendations on improving pupils' support, including the school environment. The diploma thesis is also intended to support students interested in the education in the school - parents and pupils. In the diploma thesis, the methodology of mixed design was used. KEYWORDS Education, pupil, mental handicap, practical school, pupil attitudes UR - http://hdl.handle.net/123456789/104613 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-392519 A2 - Němec, Zbyněk A2 - Marádová, Eva LA - cze KW - žákovské postoje KW - pupil attitudes KW - praktická škola KW - mental handicap KW - Vzdělávání KW - practical school KW - pupil KW - mentální postižení KW - Education KW - žák PY - 2019 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -