Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce meziválečných československých dějin (1918-1938) na základní škole: Případová studie
Original title:
Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce meziválečných československých dějin (1918-1938) na základní škole: Případová studie
Translated title:
Implementation of Reading and Writing for Critical Thinking Programme in the Teaching of Interwar Czechoslovak History (1918 - 1938) at Lower Secondary Schools: Case Study
Authors:
Matoušová, Kateřina ; Havlůjová, Hana (advisor) ; Mikeska, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce seznamuje s konstruktivistickým pojetím výuky, které sleduje a podporuje přirozené způsoby učení. Popisuje komplexní vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikaci ve výuce moderních dějin se zvláštním zaměřením na dějiny Československa v letech 1918 - 1938. Přípravy hodin respektují třífázový model učení E - U - R (evokace - uvědomění si významu - reflexe) a využívají různé druhy školních historických pramenů. V praktické části práce se nachází pět návrhů vyučovacích hodin zaměřených na dějiny Československa v letech 1918-1938, z nichž některé byly částečně ověřeny v praxi. Cílem práce je sloužit jako praktický průvodce pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku daného historického období, či hledají nové cesty, jak svou výuku zlepšit a obohatit. Klíčová slova: kritické myšlení, základní vzdělávání, meziválečné ČeskoslovenskoThis diploma thesis introduces the concept of the constructivism, which follows and supports the natural ways of learning, as a paradigm for teaching and learning. First, the text describes a comprehensive educational programme Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT). Second, application of the programme in the teaching of modern history is discussed with the special reference to the history of Czechoslovakia in the years 1918-1938. Proposals of lectures respect the three-phase model of learning and using different types of historical sources. Keywords: critical thinking, lower-secondary school, interwar Czechoslovakia
Keywords:
critical thinking; interwar Czechoslovakia; lower-secondary school; kritické myšlení; meziválečné Československo; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103982