Original title:
Pravidla projektování komunikací pro bruslaře
Translated title:
Rules designing roads for skaters
Authors:
Skalická, Petra ; Bačová,, Katarína (referee) ; Kocourek,, Josef (referee) ; Radimský, Michal (advisor) Document type: Doctoral theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Disertační práce se zabývá problematikou nemotorové dopravy. Specificky je zaměřena přímo na nové odvětví nemotorové dopravy, kterým jsou jezdci na kolečkových bruslích. Název práce Pravidla projektování komunikací pro bruslaře byl vybrán z hlediska doposud neřešené problematiky. Hlavním cílem disertace je umožnit legislativně začlenění bruslařů jako samostatné skupiny do dopravní hierarchie, tak, aby mohli získat místo pro svůj pohyb v dopravním prostoru. Výsledkem by mělo být především snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích pro nemotorová vozidla. K dalším cílům práce patří vytvoření tabulek návrhových parametrů pro metodické pokyny na základě analýzy dat získaných měřením a zjištění kritické intenzity dopravy na stávajících komunikacích. Práce shrnuje dosavadní problematiku nemotorové dopravy, ale zejména problematiku dopravy bruslařů. Hodnotí situaci v České republice v porovnání s podmínkami v zahraničí. Vysvětluje fyzikální zákonitosti pohybů bruslařů, na základně kterých jsou odvozeny prostorové nároky na využívaný dopravní prostor. Následuje přehled vybraných metod, které se zabývají měřením a vyhodnocením rychlostí a intenzit dopravy. Podle zjištěných hodnot jsou následně vytvořeny pravidla pro projektování základních parametrů sítě stezek pro bruslaře, které obsahuje například návrh dopravního značení a konstrukční požadavky.
The dissertation deals with non-motorized transport. Specifically, it focuses directly on the new non-motorized traffic sector, which is the riders of roller skates. Title of the dissertation The rules for designing roads for skaters were selected from the point of view of unresolved issues. The main goal of the dissertation is to enable the legislative inclusion of skaters as a separate group into the transport hierarchy so that they can gain space for their movement in the transport area. The result should be primarily a reduction in accidents and an increase in road safety for non-motorized vehicles. Other objectives of the thesis include the creation of design parameter tables for methodological instructions based on the analysis of the data obtained by measuring and determining the critical traffic intensity on existing roads. The dissertation summarizes the current issue of non-motorized transport, but especially the issue of skaters transport. It assesses the situation in the Czech Republic compared to the conditions abroad. It explains the physical patterns of the skater's movements, based on which the spatial demands on the used transport space are derived. The following is an overview of selected methods dealing with measurement and evaluation of transport speeds and intensities. Depending on the values found, rules are then created for designing the basic parameters of the skateboard trail network, which includes, for example, traffic sign design and construction requirements.
Keywords:
accidents.; Inline skates; non-motorized traffic; skater; skaters roads; speed measurement; traffic intensity; trails for skaters; bruslař; intenzita dopravy; Kolečkové brusle; komunikace pro bruslaře; měření rychlosti; nehodovost.; nemotorová doprava; stezky pro bruslaře
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/136981