Original title:
Aktivační programy se zaměřením na kognitivní funkce pro seniory
Translated title:
Activation programs focusing on cognitive functions for seniors
Authors:
Sedláčková, Eliška ; Heller, Daniel (advisor) ; Hrešková, Lucia (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá aktivačními programy pro seniory. Literárně přehledová část je rozdělena na dvě kapitoly. V první kapitole se práce věnuje aktivizaci a aktivačním programům obecně, poté představuje druhy aktivizačních programů a uvádí konkrétní informace k jednotlivým druhům aktivit. Druhá kapitola pojednává o tréninku kognitivních funkcí, jeho specificích u seniorů s kognitivní poruchou, dále je zde představena společnost ČSPTMJ a následně rozebírá výzkumy zkoumající efektivitu tréninku kognitivních funkcí. V části návrhu výzkumu je vytvořena kvantitativní studie zkoumající efektivitu dvou forem kognitivního tréninku, administrovaného písemně, nebo na počítači. Metody pomáhající k ověření hypotéz jsou test MMSE a škála CPQ.This bachelor thesis deals with the activation programs for seniors. The theoretical section is divided into two chapters. In the first chapter, the thesis deals with activation and activation programs in general, after that it presents the types of activation programs and presents specific information about individual types of activities. The second chapter deals with cognitive function training, its specifics in seniors with cognitive disorder, the CSPTMJ is presented here, and then it analyzes the research examining the effectiveness of cognitive function training. In the design section of the research, a quantitative study is being done to examine the effectiveness of two forms of cognitive training, administrated in writing or on a computer. Methods to help verify hypotheses are MMSE and CPQ.
Keywords:
Activation programs|seniors|training|cognitive functions|aging; Aktivizační programy|senioři|trénink|kognitivní funkce|stárnutí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103479