Original title:
Sociokulturní znevýhodnění v základním vzdělávání - případové studie
Translated title:
Sociocultural handicap in elementary education - case studies
Authors:
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociokulturního handicapu u žáků základní školy. Cílem práce je definovat zkoumaný jev a následně ho identifikovat v reálném školním prostředí. Jedná se o práci teoreticky empirickou, kde je v teoretické části zpracováno téma sociokulturního handicapu, primární a sekundární socializace a část textu je věnována rodině a škole. Text se zabývá některými vybranými teoriemi a jejich představiteli. Výzkumná část je kvalitativním výzkumem s použitím hloubkových rozhovorů a jsou zpracovány případové studie žáků základní školy.This bachelor thesis deals with the topic of the socio-cultural disability of elementary school pupils. The aim of the thesis is to define the investigated phenomenon and to identify it in the real school environment. This is a theoretically empirical work, where the theoretical part deals with a socio-cultural handicap, primary and secondary socialization and part of the text is dedicated to family and school. The text deals with some selected theories and their representatives. The research part is a qualitative research using in-depth interviews and case studies of elementary school pupils.
Keywords:
socio-cultural handicap|family|school enviroment|socialization|qualitative research|child with special needs; sociokulturní znevýhodnění|rodina|školní prostředí|socializace|kvalitativní výzkum|dítě se speciálními potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103398