Original title:
Vzdělávání dospělých v Itálii v období od roku 1945 do současnosti
Translated title:
Adult Education in Italy in the period from 1945 to the present
Authors:
Koutníková, Eva ; Šerák, Michal (advisor) ; Sycha, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je věnována analýze specifických faktorů, které měly vliv na utváření soudobé podoby vzdělávání dospělých v Itálii. Na tyto specifické aspekty bylo nahlíženo v širším politickém, kulturním a ekonomickém kontextu, přičemž byla reflektována pozice Itálie v Evropské unii z hlediska minulé i soudobé úrovně vzdělanosti. Na základě studia odborné literatury a především právních předpisů byly vymezeny dva základní systémy vzdělávání dospělých, kterými jsou školské vzdělávání a odborná příprava dospělých a další profesní vzdělávání. S ohledem na výraznou proměnu italské společnosti ve druhé polovině 20. století, se kterou je spojeno stárnutí populace a migrační vlny, se práce zabývá též vzděláváním jako základním nástrojem pro integraci a zmiňuje též možnosti vzdělávání seniorské populace. Závěrečná kapitola patří reflexi limitů a možností stávajícího vzdělávacího systému. Klíčová slova Vzdělávání dospělých v Itálii, školské vzdělávání a odborná příprava dospělých, další profesní vzdělávání, vzdělávání seniorů, vzdělávání migrantůThe bachelor thesis deals with analyzing specific factors that influenced the development of the contemporary form of adult education in Italy. These specific aspects were viewed in a broader political, cultural and economic context, reflecting Italy's position in the European Union in terms of both past and present education levels. Based on the study of research literature and the legal regulations, two basic adult education systems were defined: general school education, and adult professional instruction with further vocational training. In view of the significant transformation of Italian society in the second half of the 20th century, including the aging population and migratory waves, the thesis also deals with education as a key tool for migrant integration and also mentions the possibilities of educating its elderly population. The final chapter is a reflection on the limits and possibilities of the existing education system. Key words Adult education in Italy, education and training adults, continuing vocational training, educating the elderly, educating migrants
Keywords:
adult education in Italy|education and training adults|continuing vocational training|educating the elderly|educating migrants; vzdělávání dospělých v Itálii|školské vzdělávání a odborná příprava dospělých|další profesní vzdělávání|vzdělávání seniorů|vzdělávání migrantů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103317