Original title:
Vzájemná komunikace studentů češtiny jako cizího jazyka při práci ve dvojicích
Translated title:
Mutual communication of students of Czech as a foreign language during their work in pairs
Authors:
Rosenová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (advisor) ; Valková, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje interakci studentů češtiny jako cizího jazyka na nízké jazykové úrovni při práci ve dvojici. Zaměřuje se na způsoby překonávání obtíží, ke kterým dochází v procesu komunikace. Cílem práce je prozkoumat, které komunikační strategie při této formě práce studenti volí, a popsat průběh vyjednávání významu. K tomuto účelu byla provedena analýza přepsaných nahrávek interakce na jazykové lekci, během níž byly studentů zadány dva úkoly. Tyto úkoly, vybízející k obousměrné komunikaci, měly studentům poskytnout co nejvíce příležitostí k vyjednávání významu. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, interakce, vyjednávání významu, komunikační strategie, práce ve dvojiciThe following MA thesis is concerned with the interaction among students of Czech as a foreign language in classes of low proficiency and working in pairs. It mainly concentrates on the process of overcoming obstacles that arise during communication. The objective of the thesis is to examine the students' choice of communication strategies and describe the process of negotiation of meaning. In order to achieve that, an analysis of transcribed recordings of interactions during a language lesson was made. During the lesson students had to complete two two-way tasks, which should offer as many opportunities to negotiate meaning as possible. Keywords: Czech as a foreign language, interaction, negotiation of meaning, communication strategies, pair work
Keywords:
Czech as a foreign language|interaction|negotiation of meaning|communication strategies|pair work; češina jako cizí jazyk|interakce|vyjednávání významu|komunikační strategie|práce ve dvojicích
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103056