Original title:
Místo svobodných škol v české kultuře
Translated title:
Place of free schools in Czech culture
Authors:
Scholzeová, Lenka ; Zicha, Zbyněk (advisor) ; Hlaváčková Fleischerová, Andrea (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se mezioborově zabývá problematikou svobodných škol v České republice. Základní perspektivou práce je hledisko antropologické, ale samozřejmě není opomenuto ani hledisko pedagogické, sociologické a filosofické. Bakalářská práce se nejprve zabývá souvislostí kultury a vzdělání, místem svobodných škol v současném systému vzdělávání a kultuře, následně se zaměřuje na problém vlivu svobodných škol na žáky, a to s ohledem na jejich budoucí možné uplatnění ve společnosti. Jedna z klíčových otázek práce zní: "Jaký přínos mohou mít svobodné školy pro osobnostní rozvoj jedince v českém kulturním prostředí?" Součástí projektu bakalářské práce jsou také návštěvy ve svobodných školách, pozorování, případně kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím rozhovorů. Úkolem práce je reflektovat svéráz svobodných škol a jejich úlohu v kontextu české kultury. KLÍČOVÁ SLOVA svobodné školy, kultura, vzdělávání, Summerhill, Sudbury ValleyThe bachelor thesis deals with the issue of the free schools in the Czech Republic. The basic perspectives of the thesis are anthropological, sociological and also philosophical. The bachelor thesis deals mainly with the context of cultural and education, and the place of free schools in the current system of education and culture. Furthermore, it focuses on a problem of the influence of free schools on pupils in the view of their possible future application in a society. One of the key questions of the thesis is: What contribution would the free schools have for the personal development of an individual in the Czech cultural environment. A part of the bachelor thesis includes the visits of free schools, observations and qualitative research by interviews. The aim of the thesis is to reflect the habits of free schools and their role in the context of Czech culture. KEYWORDS free schools, culture, education, Summerhill, Sudbury Valley
Keywords:
culture; education; free schools; Sudbury Valley; Summerhill; kultura; Sudbury Valley; Summerhill; svobodné školy; vzdělání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102970