Original title:
Tvorba a vedení prezidentských kampaní s případovou studií Emmanuela Macrona 2017
Translated title:
Creating and managing of presidential campaigns with the case study of Emmanuel Macron 2017
Authors:
Pečenková, Markéta ; Perottino, Michel (advisor) ; Švec, Kamil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Profesionalizovaná kampaň je nedílnou součástí každé kandidatury a nejinak je tomu u uchazečů o prezidentský úřad. Prezidentské kampaně ve svém vývoji doposud zaznamenaly dva výrazné milníky. Prvním byl souboj Nixona a Kennedyho v roce 1960, jejich debatní střet je považován za nástup televizní politiky. Dalším byl rok 2008 a kampaň Baracka Obamy s masivním využitím sociálních sítí a moderních komunikačních nástrojů. Dalším takovým milníkem může být právě kampaň Emmanuela Macrona, který využil nejen rad zahraničních profesionálů, ale pracoval i s nejnovějšími daty o volebním trhu a trendech komunikace, díky čemuž dokázal nastavit velmi efektivní strategii. Tato diplomová práce se věnuje způsobům, jak prezidentskou kampaň efektivně nastavit a vést a výsledná doporučení pak podrobuje srovnání právě s kampaní Emmanuela Macrona. Dochází tak zjištění, nakolik má kampaň Emmanuela Macrona přínos pro vědní disciplínu politického marketingu a zda dosahuje dalšího zlomu ve způsobu tvorby a vedení prezidentských kampaní.Professional campaign is an integral part for each candidacy, including presidential candidates. Presidential campaigns recognise two significant milestones. The first was presidential debate between Nixon and Kennedy in 1960 which is considered to be the beginning of televised politics. The second was Barack Obama's campaign in 2008 with its innovative usage of social media. Emmanuel Macron's campaign from 2017 is aspiring to push the evolution of presidential campaigns further. He surrounded himself with international advisors and based his campaign upon contemporary trends of political communication. Thanks to this he was able to introduce a very effective campaign. This diploma thesis conducts a research of presidential campaigns with the aim to generalise their key features and compare them with Macron's form of campaign. Thanks to this we can explore whether Emmanuel Macron was rather following previous paths or whether he introduced a fundamental progress in the way how presidential campaigns are maintained.
Keywords:
elections; Emmanuel Macron; political communication; political marketing; presidential campaigns; Emmanuel Macron; politická komunikace; politický marketing; prezidentské kampaně; volby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102776