Original title:
Akademické identity v kontextu Mentoringového programu pro začínající vědkyně a vědce
Translated title:
Academic Identities in the Context of Mentoring Program for Early-Career Scientists
Authors:
Fucimanová, Martina ; Nyklová, Blanka (advisor) ; Pavlík, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce vychází z rozhovorů s účastnicemi a účastníky Mentoringového programu pro začínající vědkyně a vědce. Práce představuje analýzu způsobů, jimiž se účastnice a účastníci vztahují k tomu, co je podle nich věda. Cílem analýzy je zjistit, zda je jejich chápání vědy genderované, i to, jaké znaky nese akademická identita lidí, kteří se do daného mentoringového programu hlásí a jsou v něm aktivní. Teoretickými rámci jsou epistemologie vědy, teorie mentoringu, kontext fungování vysokých škol a vědeckého prostředí v České republice a práce Pat O'Connor, Clare O'Hagan a Julie Brannen, které se zabývají výzkumem akademických identit v současném neoliberálním akademickém prostředí.The diploma thesis is based on interviews with participants of the Mentoring program for early career scientists. The paper presents an analysis of the ways in which interview participants relate to what they believe is science. The aim of the analysis is to find out whether their understanding of science is gender-related and what features carry the academic identity of people actively participating in the mentoring program. The theoretical frameworks are the epistemology of science, the theory of mentoring, the scientific environment in the Czech Republic and the work of Pat O'Connor, Clare O'Hagan and Julie Brannen which deal with the research of academic identities in the current neoliberal academic environment.
Keywords:
academia; academic identity; gender; Mentoring; role model; science; akademická identita; akademické prostředí; gender; Mentoring; vzor; věda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102443