Original title:
Role sociálního učení při vytváření averze vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Translated title:
Effect of social learning on avoidance of aposematic prey in avian predators
Authors:
Bělová, Magdalena ; Exnerová, Alice (advisor) ; Sedláček, František (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vliv sociálního učení v různých kontextech je studován u mnoha živočišných druhů. V naší práci jsme se zabývali vlivem sociálního učení na vznik averze vůči aposematické kořisti. Modelovým ptačím predátorem byly adultní a juvenilní sýkory koňadry (Parus major), u nichž je již poměrně dobře prostudováno averzivní učení ve vztahu k aposematické kořisti. Jako umělá kořist byly použity červené a zelené papírové siluety ploštic s vespod nalepenou larvou potemníka moučného (Tenebrio molitor) namočenou buď ve vodě, nebo v roztoku chininu. Jako jedinci předávající sociální informaci byli použiti konspecifičtí demonstrátoři dvojího typu - naivní ptáci předvádějící averzivní reakci při kontaktu s nejedlou kořistí a poučení ptáci, kteří jedlou kořist úplně odmítali. Testován byl vliv obou typů demonstrátorů na průběh diskriminačního učení. Zjišťovali jsme, zda se vliv sociálního učení liší u dospělců a u ptáčat. U dospělých ptáků mělo vliv sledování poučeného demonstrátora, a to na počáteční fázi diskriminačního učení. Testovaní ptáci, kteří sledovali tohoto demonstrátora, neodmítali nejedlou kořist úplně, ale počet kol, ve kterých správně diskriminovali mezi jedlou a nejedlou kořistí byl na počátku diskriminačního učení průkazně vyšší než u skupiny s naivním demonstrátorem a skupiny bez demonstrátora. Ptáci...Social learning is a topic of many studies. We tested the effect of social learning on the acquisition of avoidance against aposematic prey. We have chosen wild-caught adult and naive hand-reared juvenile great tits (Parus major) as a model predator species, because their individual avoidance learnig of aposematic prey is well-studied. We used red and green paper dummies of bugs with a mealworm (Tenebrio molitor) stuck underneath as an artificial prey. Mealworms were soaked in water or in bitter-tasting solution of quinine. We used two types of conspecific demonstrators - naive birds that showed aversive reactions while tasting an unpalatable prey and experienced birds that were trained not to handle the unpalatable pray at all. We compared effects of both demonstrators on discrimination learning and we tested whether these effects differ in adult and juvenile birds. Observing an experienced demonstrator had an effect on the performance of observers at the beginning of learning process. The observers did not reject the unpalatable prey completely, but the number of trials in which they correctly chose the palatable prey was higher in comparison with birds that observed naive demonstrators and birds from the control group with no demonstrator. Latencies to handle the unpalatable prey in the first...
Keywords:
aposematism; discrimination learning; great tit; individual learning; Parus major; social learning; aposematismus; diskriminační učení; individuální učení; Parus major; sociální učení; sýkora koňadra
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102166