Original title:
Time management v sekundárním vzdělávání
Translated title:
Time management in secondary education
Authors:
Mutl, Josef ; Mojžíšová, Jarmila (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je analyzovat metody time managementu a jejich uplatnění v sekundárním vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na různé metody time managementu, které jsou k dispozici učitelům a žákům v sekundárním vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována zastoupení tohoto tématu v Rámcových vzdělávacích programech (RVP) pro základní vzdělávání, gymnaziální vzdělávání a střední odborné vzdělávání. V praktické části se práce zabývá tím, jak učitelé a žáci tyto metody využívají. Učitelé jsou také dotazováni, jak své znalosti time managementu předávají svým žákům. Výzkum je realizovaný metodou polo-strukturovaných rozhovorů s učiteli a psychology. Z rozhovorů vyplynulo, že se time management na školách systematicky nevyučuje. Výsledkem této diplomové práce je popis užitečných metod a doporučení na jejich praktické uplatnění ve vzdělávacím procesu.The purpose of this diploma thesis is to analyse time management methods and their application in secondary education. The theoretical part of the thesis focuses on different time management methods, which are available to teachers and pupils in secondary education. Special attention is paid to the representation of this topic in the Framework Educational Programs (FEPs) for basic education, Gymnasium and secondary vocational education. The practical part deals with how teachers and pupils use these methods. Teachers are also asked how they pass their knowledge of time management to their pupils. The research is realized in the form of semi- structured interviews with teachers and psychologists. The interviews showed that time management is not systematically taught in schools. The result of this diploma thesis is a description of useful methods and recommendations for their practical application in the educational process.
Keywords:
home preparation; learning competence; organization and task planning; procrastination; Time management; domácí příprava; kompetence k učení; organizace a plánování úkolů; prokrastinace; Time management; řízení času
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101583