Original title:
Změna postojů k integraci u žáků základní školy po absolvování programu "Život s handicapem"
Translated title:
Changing attitudes of primary school pupils to integration after completing a two-month "Life with Disabilities" programme
Authors:
Nýdrlová, Lenka ; Vařeková, Jitka (advisor) ; Pavlová, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Změna postojů k integraci u žáků základní školy po absolvování programu "Život s handicapem". Cílem práce: Hlavním cílem práce je zkoumání možností k ovlivnění postojů žáků základní školy k integraci žáka se zdravotním postižením do hodin tělesné výchovy. Metoda: V kvalitativně kvantitativním výzkumu byla sledována pomocí dotazníků CAIPE - CZ a Adjective - Checklist změna postojů k integraci do tělesné výchovy u žáků ZŠ po absolvování dvouměsíčního programu Život s handicapem. Do výuky byla zařazena série tematických bloků v hodinách tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, akce mimo školu a Paralympijský školní den. Výzkumný soubor dvouskupinového kvaziexperimentu tvořili žáci sedmého (počet žáků 20, průměrný věk 12 let) a devátého (počet 24 žáků, průměrný věk 15 let) ročníku základní školy. Výsledky: Projektové aktivity se realizovaly ve zvolených předmětech, v rámci školy i mimo ni. Podařilo se naplnit cíle programu a získat pozitivní zpětnou vazbu. Ve výsledcích dotazníků CAIPE - CZ a Adjective - Checklist došlo ke zlepšení u obou skupin, výrazněji však u sedmého ročníku. U skupiny chlapců devátého ročníku u otázek týkajících se soutěžních aktivit došlo ke zhoršení postojů. Závěr: Je velmi důležité žáky seznamovat s problematikou integrace žáků se zdravotním postižením již mladším...Title: Changing attitudes of primary school pupils to integration after completing a two- month "Life with Disabilities" programme. Objective: The main aim of the thesis is to explore various possibilities of influencing primary school pupils attitudes to integration of a pupil with disabilities into physical education lessons. Method: Using the CAIPE - CZ and Adjective - Checklist questionnaires a qualitative- quantitative research has been applied to observe a change in primary school pupils' attitude to integration into the physical education lessons once a two-month "Life with Disabilities" programme was completed. A series of topical areas has been presented not only in health education lessons, but also in physical education lessons. The programme also included several sporting events taking place outside the school building and a Paralympic school day. A two-group quasi-experiment research group was formed by the 7th (headcount: 20; average age: 12) and 9th (headcount: 24; average age: 15) years of primary school. Results: The project activities have been carried out within the specified subjects both inside and outside the school building. The objectives of the programme have successfully been achieved and the programme itself resulted in a positive feedback. The results of the CAIPE - CZ...
Keywords:
disability; game; health; school physical education; students; test; training; utilities; hra; pomůcky; postižení; testování; trénink; zdraví; školní tělesná výchova; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101528