Original title:
Empatie a socio-emoční kompetence u dětí v různých formách náhradní péče
Translated title:
Empathy and socio-emotional competencies among various forms of substitute care
Authors:
Mlázovská, Barbora ; Presslerová, Pavla (advisor) ; Křížová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá úrovní socio-emočních dovedností, mírou empatie a výskytem psychosociálních problémů u dětí v různých formách péče (biologické rodiny, dětské domovy, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, pěstounská péče). Cílem je objasnit vztahy mezi měřenými proměnnými a nalézt případné rozdíly v závislosti na formě péče. Práce se zaměřuje také na efekt délky pobytu dětí v institucionální péči a obsahovou analýzu strategií emoční regulace a jednání v sociálních situacích. Studie se zúčastnilo třicet čtyři respondentů. Data byla získávána od samotných dětí (IDS, část Sociálně-emoční kompetence), od pečujících osob (posuzovací dotazníky Kvocient empatie pro děti EQ-C a Dotazník předností a nedostatků SDQ) a ze spisové dokumentace (anamnestický dotazník). Výsledky ukázaly významnou souvislost mezi sledovanými proměnnými. Efekt délky pobytu v institucionální péči nebyl prokázán. Co se týče srovnání v rámci různých forem péče, objevily se rozdíly v míře empatie a výskytu psychosociálních problémů, ale nikoliv v úrovni socio-emočních dovedností. Následná analýza strategií emoční regulace a sociálního chování poukázala na zajímavou tendenci týkající se socio-emočního fungování u dětí v náhradní péči. Moje diplomová práce poslouží jako pilotní studie k připravovanému výzkumnému...This diploma thesis focuses on the level of socio-emotional competencies, the ability of empathy and the prevalence of psychosocial problems amongst children in various forms of substitute care (biological families, institutional care, foster families). The aim of this thesis is to clarify the relations in between the variables and to find possible patterns bound to different kinds of care. The thesis also aims at the effect of the lenght od institutional care and of the strategies of emotional regulation and behaviour in social situations. The sample includes 34 respondents. The data were collected from the children themselves (IDS), from caregivers (EQ-C, SDQ) and from the file documentation (anamnestic questionaire). The results show a significant correlation between the variables. The effect of length of stay in institutional care has not been proven. As for comparisons across different forms of care, differences in empathy rates and the occurrence of psychosocial problems have emerged, but not at the level of socio-emotional skills. The subsequent analysis of strategies of emotional regulation and social behavior has pointed to an interesting tendency regarding the socio-emotional functioning of children in substitute care. My diploma thesis will serve as a pilot study on the upcoming research...
Keywords:
empathy; institutional care; psychological deprivation in childhood; substitute family care; empatie; náhradní rodinná péče; psychická deprivace v dětství; ústavní péče
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101020