TY - THES TI - Politické systémy a jejich výuka v občanské výchově na základní škole. TT - Political Systems and its teaching in civics at elementary school. AU - Rund, David AB - This diploma thesis deals with the political systems and its tuition at elementary school. In the theoretical part of the text, the historical development of the idea of democracy in ancient Greece and Rome, the development of parliamentarism in the UK and the expansion of political rights in Europe are announced to the reader. The importance of this development is considerable, as it forms the basis of democratic political institutions that are the core of this thesis. The rest of the theoretical part is dedicated to the undemocratic regimes. It deals with the development of these regimes and its theoretical definition against the democratical one. All of these undemocratic regimes are presented on examples of existing or collapsed states. The practical part of my thesis is dedicated to the tuition of political systems in Framework Educational Program which is presented in the subject Education on Citizenship and the cross-cutting theme Education of Democratic Citizen. The all theoretical knowledge is used in the draft of four tuition blocks. During these classes, students are gradually acquainted with democratic institutions on example of non-profit organisation, municipal and state level. Some of didactic activities shall be used during those four tuition blocks, too. Through these activities,... AB - Tato diplomová práce je zaměřena na politické systémy a jejich výuku v občanské výchově na základní škole. V teoretické části práce je čtenář seznámen s historickým vývojem myšlenky demokracie od antického Řecka a Říma, přes rozvoj parlamentarismu ve Velké Británii až po rozšiřování politických práv v Evropě, která tvoří základ demokratických politických institucí, jež jsou v práci podrobněji rozebrány. Takto vymezené politické instituce jsou v druhé polovině teoretické části dány do protikladu k nedemokratickým systémům. V této části práce je představen vývoj těchto režimů a jejich teoretické vymezení vůči demokracii. Jednotlivé nedemokratické systémy jsou klasifikovány a představeny na příkladech existujících nebo zhroucených států. Praktická část diplomové práce se věnuje následně teoretickému vymezení výuky politických systémů v Rámcovém vzdělávacím programu, které se uskutečňuje v předmětu Výchova k občanství a v průřezovém tématu Výchova demokratického občana. Teoreticky nabyté znalosti jsou v druhé půli praktické části převedeny do návrhu čtyř vyučovacích bloků, ve kterých se žáci postupně seznamují s demokratickými institucemi na úrovni spolu, obce a státu. Vyučovací bloky jsou doplněny o řadu didaktických aktivit, jejichž prostřednictvím, se žáci seznamuj daným tématem na jednotlivých... UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/100775 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-386496 A2 - Dvořáková, Michaela A2 - Stracený, Josef LA - cze KW - draft of tuition KW - electoral systems KW - Democracy KW - political institution KW - politické vzdělání KW - framework Educational Program for elementary school KW - Demokracie KW - undemocratical regimes KW - volební systémy KW - návrhy výuky KW - rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání KW - political education KW - politické instituce KW - nedemokratické režimy PY - 2018 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -