Název:
Obrazná pojmenování v současné české křesťanské literatuře pro děti
Překlad názvu:
Figurative Names in Contemporary Czech Christian Literature for Children
Autoři:
Vlasáková, Lucie ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce analyzuje lexikální složku textů současné české křesťanské literatury pro děti. Materiálově se zakládá na prozaických knihách příběhových (smyšlených, nikoli převyprávěných biblických příbězích), které jsou určené pro děti ve věku 6-12 let a byly vydané v letech 1990-2017. Zaměřuje se na obrazná pojmenování (metafory a symboly), jejichž cílem je pomoci zprostředkovat dětem základní křesťanské pravdy a pojmy (nebe/ráj a s ním spojený věčný život, peklo, satan, Bible) a přiblížit osoby Boží Trojice. Dále se věnuje frekvenčně nejčastějším metaforám (kontrastní pojmy světlo a tma, čistota a špína, široká a úzká cesta) a symbolice barev. Metafory jsou posuzovány z hlediska jejich původu (zejména nakolik vycházejí z Bible) a na základě obsahového zapojení je zvažována i jejich kognitivní funkce. Práce také celkově mapuje trh s uvedenou literaturou a předkládá anotovaný seznam jednotlivých titulů. Klíčová slova obraznost; obrazná pojmenování; křesťanská literatura; literatura pro děti; metafora; symbol; křesťanství; BibleThis bachelor's dissertation analyzes the lexical content of contemporary Christian literary works for children. It looks at a corpus of prose story books (original stories, rather than re-told Bible stories), intended for children aged 6-12 that were published between 1990 and 2017. It focuses on figurative names (metaphors and symbols), which are used to help children understand basic Christian truths and terminology (heaven/paradise and eternal life, hell, satan, the Bible) and the persons of the Holy Trinity. It also examines the most frequently used metaphors (contrasting terms such as light and darkness, cleanliness and dirt, wide and narrow pathways) and the symbolism of colour. The metaphors are assessed from the perspective of their origin (in particular to what extent they are rooted in the Bible) and on the basis of their cognitive function, judged from their use within the book's content. The work maps the market for this type of literature and provides an annotated list of existing titles. Key words: figuration; figurative names; Christian literature; literature for children; metaphor; symbol; Christianity; Bible
Klíčová slova:
obraznost|obrazná pojmenování|křesťanská literatura|literatura pro děti|metafora|symbol|křesťanství|Bible; figuration|figurative names|Christian literature|literature for children|metaphor|symbol|Christianity|Bible