TY - THES TI - Mateřská škola v Brně TT - Kindergarten in Brno AU - Gladiš, Filip AB - Tématem bakalářské práce je návrh mateřské školy na ulici Údolní u Obilního trhu v městské části Brno-Střed. Cílem této práce je vytvoření nové architektonické a urbanistické koncepce, jejíž funkce bude velkým přínosem pro celé okolí stavby. Jedná se o jednopodlažní objekt se zelenou střechou přístupnou z terénu. Navržený předprostor reaguje na stezku spojující veřejný park Obilní trh s hradem Špilberk. Školka má vlastní oplocenou zahradu pro venkovní aktivity dětí a zároveň přímo sousedí se vzdělávací institucí Otevřenou zahradou Nadace partnerství. Návrh se snaží pojmout primární výchovu dětí z enviromentálního hlediska a snaží se děti dostat do kontaktu s přírodou a přírodními materiály. Z tohoto důvodu jsou navržena pobytová okna vysunutá z přední fasády, různých velikostí a různých pozic, ve kterých mohou děti trávit čas. Ta zároveň vytváří určitý výraz budovy, který je hravý, a díky dřevěnému obkladu fasády působí také odlehčeně. Dřevěná fasáda vybíhá metr nad konstrukci střechy a tvoří tak zároveň zábradlí pochozí střechy. Objekt je navržen jako veřejná budova se vzdělávací funkcí pro děti předškolního věku. Jedná se o dvě oddělení o kapacitě 48 dětí, s lehárnami v hernách, jídelnou, šatnou, ředitelnou, přípravnou a nezbytným zázemím. Tvar budovy vytváří přirozenou bariéru mezi veřejným prostorem a soukromou zahradou mateřské školy. AB - The bachelor thesis focuses on the design of a kindergarten at Údolní street, near the public park Obilní trh in Brno-centre. The aim of this project is to create a new architectural and urban concept, that will benefit the surrounding areas. The building itself has one floor and a green roof which is accessible from the terrain. The entering space reacts to a path connecting the public park with the Špilberk castle. The kindergarten has its own garden for outdoor activities of its children. In the close neighbourhood, you can find an educational institution The Open Garden, The Czech Environmental Partnership Foundation. The concept tries to take the preschool education from an environmental point of view and aims to connect the children with nature and natural materials. For those reasons, a special window type was designed, one that children can play in. They are pulled from the form and therefore create an expression of the whole building. Along with a wooden facade, the building looks playfully and light. The wooden planks rise up a meter above the roof creating a railing of the green roof. The building is designed as a public educational institution for preschool children. There are two separate departments with the capacity of 48 children. The sleeping takes place in the playrooms, there is also a dinning room, locker room, office, kitchen for preparing the meals, and the necessary facilities. The shape of the building creates a barrier between the public space and the private garden of the kindergarten. UR - http://hdl.handle.net/11012/84447 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-385467 A2 - Sátora,, Josef A2 - Májek, Jan A2 - Brzoň, Roman LA - cze KW - Nature KW - Education KW - Brno-Střed KW - Larch KW - modřín KW - příroda KW - vzdělávání KW - Kindergarten KW - Brno-centre KW - New construction KW - novostavba KW - Children KW - Mateřská škola KW - děti KW - Brno PY - 2018 PB - Vysoké učení technické v Brně‎, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, http://www.vutbr.cz/ ER -