Original title:
Písňová část konvolutu CZ-Ps, DA III 17
Translated title:
Song part of a convolut CZ-Ps, DA III 17
Authors:
Hrábek, Šimon ; Baťa, Jan (advisor) ; Hlávková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce pojmenovaná "Písňová část konvolutu CZ-Ps, DA III 17" pojednává především o prameni se signaturou DA III 17 uloženém v knihovně Královské kanonie premonstrátů na Strahově. Ten byl v muzikologické literatuře dlouhou dobu značně opomíjen. Hlavním bodem je kodikologický rozbor daného rukopisu, který je ve starší literatuře chybně označován jako misál ("Missale Pragense") a seznámení s jeho hudebním obsahem. Ten zahrnuje jak repertoár hymnů, tak právě také četný výskyt takzvaných cantiones, tedy duchovních primárně neliturgických písní v latině. Nezanedbatelnou část pak tvoří také duchovní písně v českém jazyce. Stěžejním bodem práce je pak také detailní seznámení s písní Jesus Christus nostra salus, která je využita pro demonstraci obecných aspektů vývoje hudebního druhu cantio - tedy proměny rytmické a metrické složky, kontrafaktur a také užívání jednohlasých nápěvů ke kompozici vícehlasé písňové věty. Jesus Christus nostra salus je v DA III 17 zastoupeno ojedinělou variantou, která se na základě prozkoumané pramenné základny vyskytuje pouze v tomto rukopise. Posledním cílem práce je tak zasadit tuto variantu do kontextu geneze tohoto cantio.This bachelor thesis named "Song part of a convolut CZ-Ps, DA III 17" discuss a manuscript signed as DA III 17 and stored in library of Královská kanonie premonstrátů on Strahov. This manuscript has been for a long time almost ignored by musicological literature. The main point of this thesis is a codicological description of the manuscript, which is often refered incorrectly as missal ("Missale Pragense") and also introduction of its repertoire. The repertoire consists of hymns and also contain a number of religious unliturgical songs - in Latin (refered as cantio) and in Czech. Another significant point of this thesis is presentation of the song Jesus Christus nostra salus. The song is used for demonstration of general aspects of the development of the cantio genre. Jesus Christus nostra salus occurs in DA III 17 as a very special and unique variant. This circumstances lead to the last point - setting the DA III 17 variant of the song to the context of its genesis.
Keywords:
cantio|music manuscripts|hymns|polytextual motets|15th century; cantio|hudební rukopisy|hymny|vícetextová moteta|15. stol
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100528