TY - THES TI - Demand for Turkey as Tourist Destination TT - Demand for Turkey as Tourist Destination AU - Fidanboy, Kemal Berk AB - Tato magisterská práce se zaměřuje na hlavní determinanty poptávky turistů po Turecku. Analýza je provedena na 95 zemích mezi lety 2007 a 2016 pomocí gravitačního modelu na panelových datech. Proměnné, které jsou použity jsou ekonomické proměnné (HDP na hlavu a relativní ceny), vážená vzdálenost, počet obyvatel, politické proměnné, které jsou rozdíly v Indexu demokracie a teroru mezi zemí původu turisty a Tureckem, vnitřní problémy (pokus o puč v 2016) a problémy zahraniční politiky (Krize v Gaze s Israelem a kauza ohledně letadla s Ruskem). Hlavní kontribuce této teze je zahrnutí politických proměnných do modelu, rozšíření datového vzorku a pozorování období s největším počtem turistů v Turecku, po kerém následoval prudký pokles. Pro odhad byly použity tři různé modely: Metoda nejmenších čtverců, Fixní efekty, Náhodné efekty. Tyto modely jsou vzájemně porovnány provedením různých testů a je zjištěno, že model Fixních efektů je nejefektivnější. Výsledně je objeveno, že kromě politických proměnných.ostatní proměnné měly očekávanou významnost a podíl, pozitivní I negativní na turistickou poptávku po Turecku. Přeztože vnitřní a zahraniční politické problémy mají významý negativní efekt na turismus, rozdíly v Indexu demokracie a teroru nemají očekávaný dopad na turismus. Klasifikace JEL A12, C23, F14,... AB - This master's thesis focuses on main determinants of tourism demand of Turkey. Analysis is made for 95 countries between 2007 and 2016 using panel data gravity model. Variables which are used in the analysis are economic variables (GDP per capita and relative prices), weighted distance, population and political variables which are terror and democracy index differences between tourist origin country and Turkey, internal political problem, which is coup d'état attempt in 2016 and foreign policy problems which are Gaza crisis with Israel and plane crisis with Russia. Key contribution of this thesis is to include political variables in the model, extend the data set and observe the time period which Turkey has the highest number of tourists and experienced sharp decrease afterwards. As for the estimation, three different models which are pooled Ordinary Least Squares, Fixed Effects and Random Effects are used. These models are compared with each other by performing different tests and it is founded out that Fixed Effects model is the most efficient one. For the results, it is founded out that except the political variables; other variables have expected significance and contribution, both positive and negative, to tourism demand of Turkey. Even though the internal and foreign political problems have... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-384737 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/99554 A2 - Semerák, Vilém A2 - Cahlík, Tomáš LA - eng PY - 2018 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -