Original title:
Povědomí studentů sociální práce a práva o rodinné mediaci
Translated title:
Awareness of the students of social work and law about family mediation
Authors:
Fialová, Veronika ; Pazlarová, Hana (advisor) ; Šťastná, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část práce je věnována popisu mediace, konkrétně pak rodinné mediaci, v čem jsou její specifika, kdo je mediátor a jaké by měl mít vzdělání. Dále se v teoretické části zaměřuji na rodinu a dítě v kontextu rodinných konfliktů, sociální práce a práva v kontextu mediace a v neposlední řadě přibližuji téma povědomí o mediaci jako o alternativním způsobu řešení konfliktů. Empirická část zkoumá prostřednictvím kvantitativního výzkumu povědomí studentů sociální práce a práva o rodinné mediaci nejprve pomocí porovnání studijních plánů vybraných studijních oborů a následně pomocí online dotazníkového šetření. Jako doplňující metodu výzkumu jsem navíc použila strukturovaný rozhovor s jednatelem společnosti Český mediátor. Vybraný soubor respondentů činí 100 studentů, z toho 47 studentů práv a 53 studentů oboru sociální práce pro dotazníkové šetření a jednoho informanta, s kterým byl proveden strukturovaný rozhovor. Výzkumem bylo zjištěno, že jak studenti sociální práce, tak studenti práv nemají předmět věnovaný mediaci v rámci svých studijních plánů nabízen v povinné formě, ale pouze ve formě volitelné. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že studenti sociální práce znali rodinnou mediaci z hlediska jejího procesu častěji než studenti práv. Překvapivým zjištěním bylo, že zájem o...The theoretical part describes mediation, especially its specifics, the mediator and their education. Furthermore, I focus on the family and the child in context of family conflict, social work, law related to mediation and awareness do mediation as an alternative way of solving problems. The empirical part is a quantitative research on awareness of the family mediation among students of social work and law. Firstly, I compared the educational plans of particular programs. Secondly, I created online questionnaires and examined their results. As the additional method I used a structured interview with chief executive officer of Český mediátor company. The survey obtained 100 respondents, 47 student of law, 53 students of social work and one important for the interview. It was found that both students of social work and law have no mandatory subjects on mediation. They can only have it optionally. Based on the questionary survey it was proven that students of social work knew family mediation in terms of its process better than students of law. Surprisingly, students of social work are often interested in family mediation in their future profession. When it comes to the overview of frequency of the usage of the family mediation the results are almost identical for both groups. Both students knew that...
Keywords:
mediation|family mediation|sudent's of social work|student's of law|awaraness of family mediation|education; mediace|rodinná mediace|studenti sociální práce|studenti práv|povědomí o rodinné mediaci|vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100070