Original title:
Energie letícího objektu potřebná pro poškození čelního skla automobilu
Translated title:
The Energy of a Flying Object Necessary for Damaging the Vehicle Windscreen
Authors:
Havlík, Ondřej ; Tylšar, Vladimír (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V teoretické části je řešena historie skla jako suroviny a také historie prvního použití skla jako materiálu pro automobilový průmysl a jeho vývoj. Dále pozornost upřena pouze na čelní sklo automobilu a konkrétně na materiálové složení různých výrobců, rozdělení dle doplňků využívaných v čelních sklech, způsoby uložení skla do karoserie. Tématem je i homologace čelních skel, ale také postup při výměně nebo opravě čelního skla po poškození. Experimentální část práce se věnuje stanovením energie letícího kamene potřebné k poškození čelního skla.
The theoretical part of the thesis entitled "The Required Energy of a Flying Object to Damage a Windscreen" covers the historical development of glass as a raw material and its further use as a key material for the automotive industry. In the following chapters, the thesis provides an analysis of a windscreen in general including the material composition of various windscreen manufacturers, the distribution according to the accessories used in the windscreens, and the various options of placing a windscreen in a car bodywork. The homologation of a windscreen and the procedure for replacing or repairing a windscreen after a damage is also covered. Lastly, the experimental part of the thesis describes the process of testing the required energy of a flying object to damage a windscreen.
Keywords:
demage; energy; glass; repair; replacement; stone.; Windshield; energie; kámen.; oprava; poškození; sklo; výměna; Čelní sklo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/83322