Název:
Worldschooling jako alternativní model výchovy a vzdělávání
Překlad názvu:
Worldschooling as an alternative model of education
Autoři:
Řezníčková, Jana ; Šaroch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je sjednotit dostupné informace o worldschoolingu a u vybraného vzorku zjistit dopady jeho praktického uplatnění. Hlavní přínos práce tkví v porovnání pozitiv, jako jsou získání nadhledu, přehledu, či rozsáhlému posunu v oblasti jazyka či geografie i negativ takovéto výchovy, jako jsou vytržení, nestabilita či sociální izolovanost. Další latentní pozitiva i negativa vyplynou z výzkumné části, která bude zaměřena na rozhovory s rodinami, které worldschooling již praktikují. K dosažení těchto cílů bude použito odborné literatury zaměřené na toto téma, převážně cizojazyčné, především však pomocí narativů. KLÍČOVÁ SLOVA socializace, worldschooling, jazyková vybavenost, cestování, pedocentrismus, alternativní vzdělávání, odškolnění, Illich, domácí vzděláváníThis thesis's aim is to unite the worldschooling information available, show different educational models in various countries where it would be the easiest to execute for Czech families, suggest an advancement and an example of such education. Further on detect its benefits and weaknesses. The main contribution of the thesis lays in the comparison of the obvious benefits such as unworldliness, overview, or extensive progression in the field of language or geography as well as the negatives of such upbringing such as uprooting, instability or social isolation. Later on the latent advantages and disadvantages shall arise from the research part which will be focused on interviews with families already practising worldschooling. To meet the goals, specialized literature will be used, prevailingly a foreign one, most of all however using naratives. KEY WORDS socialization, worldschooling, language skills, travel, pedocentrism, alternative education, unschooling, Illich, homeschooling
Klíčová slova:
alternativní vzdělávání; cestování; domácí vzdělávání; jazyková vybavenost; odškolnění,Illich; pedocentrismus; socializace; worldschooling; alternative education; homeschooling; Illich; language skills; pedocentrism; socialization; travel; unschooling; worldschooling