Original title:
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Translated title:
DRAMA EDUCATION AND PUPILS MORAL DEVELOPMENT
Authors:
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (advisor) ; Svobodová, Radmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.This thesis talks about the pupil's moral development. It is focused primarily on possibilities of the moral development in drama education, eventually in some dramatic activities used during other lessons. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. At the beginning of the theoretical part it acquaints readers with basic information about the moral consciousness and behavior, analysis of the moral judgement of the child and possibilities of its measuring. It also presents drama education as a separated subject its principles and methods and it outlines the possibilities of the drama education in the pupil's moral development. The practical part contains the analysis of the primary school age pupil's moral judgement and comparison outcomes of the pupils who are taught using the methods of drama education and pupils, who have never experienced drama education. The goal of the empirical survey is to find out whether and to what extent the drama education influences the development of moral judgement of the pupils.
Keywords:
drama education; moral dilemma; moral education; moral judgement; dramatická výchova; morální dilema; morální výchova; morální vědomí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97824