TY - THES TI - Mateřská škola jako primární instituce výchovy ke zdraví. TT - Kindergarten as the primary institution of health education. AU - FOŘTOVÁ, Miroslava AB - Diplomová práce na téma ?Mateřská škola jako primární instituce výchovy ke zdraví? rozebírá, jaké je využití oboru výchovy ke zdraví v mateřských školách. Jejím dalším cílem je zjistit, v jaké podobě a do jaké míry s tématy tohoto zaměření mateřské školy pracují. Teoretická část obsahuje kapitoly, které se zabývají výchovou ke zdraví a předškolním vzděláváním. Je zde charakteristika samotného vzdělávacího oboru výchovy ke zdraví a jeho cílové zaměření, vzdělávací obsah a očekávané výstupy. V další části je uvedena charakteristika předškolního vzdělávání, jeho cíle, včetně Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Dále jsou uvedeny vyskytující se prvky výchovy ke zdraví ve vzdělávacích oblastech včetně primární prevence. Poslední oblast se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku, jeho psychomotorickým vývojem a socializací. Je zde též uveden vliv pedagoga při výchově a vzdělávání dítěte a význam mateřské školy pro dítě a jeho rozvoj. Praktická část přináší výsledky smíšeného šetření. Kdy kvantitativní výzkum byl zjišťován pomocí metody dotazníků a kvalitativní výzkum byl realizován pomocí rozhovorů. Výzkumný soubor tvoří učitelky mateřských škol Jihočeského kraje. Zkoumána je jejich práce s dětmi vzhledem k oboru týkajícího se výchovy ke zdraví. V závěru práce jsou vyhodnoceny a shrnuty výsledky výzkumného šetření. AB - The diploma thesis on "The kindergarten as a primary health education institution" analyses the use of health education in kindergartens. Its next objective is to find out in what form and to what extent kindergartens focus on the topics of this area. The theoretical part contains chapters dealing with health education and pre-school education. It describes the characteristic of the educational field of health education itself, the objectives it focuses on, and its educational content and expected outcomes. The next part describes the characteristics of pre-school education and its objectives, including the Framework Educational Program for Preschool Education. In addition, the elements of health education that are present in educational areas, including primary prevention, are described. The last area deals with the characteristics of a child of a pre-school age and his/her psychomotor development and socialization. The pedagogue's influence on the education of the child and the importance of the kindergarten for the child and his/her development are described here as well. The practical part contains the results of a mixed survey, whereby the results of the quantitative research were obtained using the questionnaire method and the qualitative research was conducted through interviews. The research group is composed of nursery schools teachers in the South Bohemian Region. Their work with children is studied with regard to the field of health education. In the conclusion of the thesis, the results of the research survey are evaluated and summarized. UR - http://www.jcu.cz/vskp/49119 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-375898 LA - cze KW - pre-school child KW - pedagogue's personality KW - osobnost pedagoga KW - dítě předškolního věku KW - výchova ke zdraví KW - projects KW - health education KW - prevention KW - projekty KW - prevence PY - 2018 PB - Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Husova 458, 370 05 České Budějovice, http://www.jcu.cz ER -