TY - RPRT TI - Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost TT - Company names and their influence on company productivity AU - Hanousek, Jan AB - Naše analýza ukazuje, že název firmy může souviset s její ekonomickou výkonností. Roli přitom hraje abecední uspořádání, použití „národních“ slov nebo výskyt anglických výrazů v názvu společnosti. Studie zkoumá asociaci charakteristik firemních názvů s růstem tržeb, růstem přidané hodnoty a na výnosy z aktiv na firemních datech ze 17 zemí EU za období více než 15 let. Rozlišujeme společnosti ze zemí mluvících románskými, slovanskými a germánskými jazyky. Efekty firemních názvů se liší podle jazykových skupin zemí. Souvislost abecedního pořadí názvu s ekonomickou výkonností firmy je nejsilnější v sektoru služeb. Například ve Francii a Polsku může přesun názvu firmy z konce na začátek abecedy znamenat navýšení růstu tržeb až o dva procentní body. Vliv „národních“ slov v názvu firem je spojený s vyšším dlouhodobým růstem tržeb zejména v Polsku, Francii a v Norsku. V Polsku dokáže použití „národního“ slova zvýšit dlouhodobý růst tržeb téměř o čtyři procentní body. Vliv anglických slov v názvu se liší podle jazykových skupin zemí. Zatímco v románské jazykové skupině je dopad negativní, v zemích germánské jazykové skupiny je smíšený, a v zemích slovanské skupiny je dopad jasně pozitivní. Studie doplňuje existující analýzy v oblasti marketingu a lingvistiky zaměřené hlavně na původ názvů značek a společností a dále výzkumy zkoumající dopady firemních názvů na výnosy\nakcií. AB - Our analysis reveals that a company’s name may be related to its economic productivity. The name’s alphabetical position, the use of “national”4 words, and the inclusion of English phrases within the name all play a role. This study looks at the association between certain characteristics of a company’s name and growth in the company’s turnover, growth in value added and profit from shares using company data from 17 EU countries over a period of more than 15 years. We distinguish between companies in countries where Romance languages, Slavic languages and Germanic languages are spoken. The effects of company names vary across these language-country groups. The link between the alphabetical position of the name and the company’s economic productivity is strongest in the services sector. For example in France and Poland moving the company’s name from the end of the alphabet to the beginning can result in increased turnover by as much as two percentage points. The influence of “national” words in the company’s name is connected with higher long-term growth in turnover, in particular in Poland, France and Norway. In Poland the use of “national” words can increase long-term growth in turnover by nearly four percentage points. The influence of including English words in the company’s name varies across the languagecountry groups. While in the Romance group English words have a negative infuence, in Germanic group of countries they have mixed effects, and in Slavic language speaking countries they have a clear positive effect. This study adds to existing analyses in the field of marketing and linguistics that have focused in particular on the origin of brand and company names, and to research into the effects of company names on share profits. UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-375677 UR - http://hdl.handle.net/11104/0284614 A2 - Jurajda, Štěpán LA - cze KW - company names KW - company productivity PY - 2018 PB - Národohospodářský ústav, Politických vězňů 7, 111 21 Praha 1, http://www.ei.cas.cz ER -