Název:
Čas a zvuk ve filmu
Překlad názvu:
Time and sound in cinema
Autoři:
Richtr, Jan ; KUDLÁČ, Jakub (vedoucí práce) ; REJHOLEC, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této diplomové práce je vnímání času v audiovizuálním díle.
Zvláštní pozornost je zde věnována zvukové složce audiovizuálního díla, z jejíž
perspektivy je na fenomén času nahlíženo. Nejprve nás stručně seznamuje s tím,
jak se vyvíjelo chápání času v rámci filozofického kontextu. Další část pak
představuje film jako médium, které ze své formální podstaty přináší nové
podněty, které dále rozvíjejí dosavadní přemýšlení o čase. Po tomto uvedení do
problematiky se práce zaměřuje na způsob vnímání času v rámci samotného
zvuku, potažmo hudební skladby. Vychází zde z poznatků psychoakustiky a
především pak z teoretických úvah francouzského skladatele Gérarda Griseye, ke
kterým se snaží nacházet paralely v kontextu zvukové dramaturgie filmového
díla. Poslední část se věnuje časovým vztahům vzešlým ze vztahu filmového
obrazu a zvuku. Snaží se zde problematizovat a následně zobecnit specifické
formální vztahy v rámci audiovizuálního díla, mající vliv na subjektivní vnímání
času.The theme of this diploma thesis is perception of time within the
audiovisual work. Particular attention is paid to the audio component of the
audiovisual work, from which perspective is seen the phenomenon of time. First
there is briefly introduced understanding of time evolved within the philosophical
context. The next part presents film as a medium that, from its formal nature,
brings new impetus that further develops the thinking of time. After this
introduction work focuses on the way of perceiving time within the sound itself,
respectively in music composition. It is based on the findings of psychoacoustics
and, above all, on the theoretical considerations of French composer Gérard
Grisey, to which is trying to find parallels in the context of the sound dramaturgy
of the film work. The last part deals with time relations arising from the
relationship between film image and sound. It is trying to question and then
generalize specific formal relationships within the audiovisual work, influencing
the subjective perception of time.
Klíčová slova:
audiovizuální tvorba; filmová teorie; filozofické aspekty; zvuk (film); zvuková dramaturgie; čas
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10047