Original title:
Imerzivní film
Translated title:
Immersive Cinema
Authors:
Marek, Filip ; WEISER, Antonín (advisor) ; FUXJÄGER, Klaus (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato teoretická bakalářská práce má za cíl formálně a narativně analyzovat tzv. imerzivní film. Imerzivitu zkoumá prostřednictvím třech stěžejních elementů: obrazu, zvuku a tématu. Tyto kategorie jsou rozebírány na příkladu dvou vysoce “imerzivních” snímků, Son of Saul (rež. László Nemes) a Gravity (rež. Alfonso Cuarón). Jednotlivé vlastnosti těchto filmů překračují médium samotné a v divákovi vyvolávají fyzické reakce, čímž se liší od klasických kinematografických děl.This theoretical bachelor thesis aims to analyze “immersive” film from formal and narrative perspective. Immersivity is discussed through three primary elements: image, sound and theme. These categories are exemplified on two highly “immersive” films, Son of Saul (dir. László Nemes) and Gravity (dir. Alfonso Cuarón). The specific aspects of these films are transgressing the film medium itself, evoking physical reactions in spectators and therefore becoming distinct from the “classically” shot films.
Keywords:
analýzy filmových děl; filmová teorie; filmový obraz; imerzivní film; výrazové umělecké prostředky; zvuk (film)
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10031