Original title:
Jenská škola lidskosti
Translated title:
Janaplan - School of Humanity
Authors:
Brejtrová, Jitka ; Váňová, Miroslava (advisor) ; Leontovyčová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá pojetím výchovy německého pedagoga a univerzitního profesora Petera Petersena, na jehož základě vypracoval a ověřoval pedagogickou koncepci nazvanou jenský plán, který je syntézou odlišných linií mezinárodního reformně pedagogického hnutí začátku minulého století. Už jen deset let zbývá, a uplyne jedno století od prvního ověřování této koncepce na cvičné škole při unverzitě v Jeně a prvního knižního zveřejnění pod titulem Malý jenský plán (Der keine Jena-Plan, 1927). Přesto je stále výzvou, která podněcuje promýšlení změn v práci běžné školy. Stále znovu zpochybňuje ustrnulé stereotypy a slouží jako současný vzor školy, jako dílny lidskosti. V první kapitole se věnuji dějinnému pozadí reformně pedagogického hnutí a základním znakům reformní pedagogiky. Druhá kapitola popisuje život Petera Petersena. Třetí kapitola je věnována základním prvkům Petersenovy pedagogiky a principům jenské školy. Čtvrtá kapiola tvoří jádro teoretické části práce a na základě analýzy citací z Petersenových spisů popisuje a vykládá jeho pojetí pedagogické antropologie, která je východiskem výchovy k lidskosti. Pátá kapitola je přechodem k praktické části a zamýšlí se nad současnou situací společnosti a školy a navrhuje pět základních okruhů, kterými by se běžná škola mohla inspirovat od jenského plánu a...This thesis deals with the concept of education of German pedagogue and university professor Peter Petersen, on the basis of which he elaborated and verified a pedagogical concept called the Jenaplan, which is a synthesis of different lines of the international reform educational movement of the beginning of the last century. It's only ten years left, and one centuries since the first verification of this concept at the practice school of university of Jena and the first book publication of The Small Jena-Plan (Der kleine Jena- Plan, 1927). Yet it is still a challenge that encourages thinking about changes in the work of a regular school. Still again, he questions the stereotypes and serves as a contemporary model of the school as a workshop of humanity. The first chapter deal with the historical background of the reform educational movement and the basic features of reform pedagogy. The second chapter describes the life of Peter Petersen. The third chapter is devoted to the basic elements of Petersen's pedagogy and the principles of the Jenaplan school. The fourth chapter forms the core of the theoretical part of the work and, on the basis of quotes from Petersen's writings, describes and interprets its concept of pedagogical anthropology, which is the starting point for education to humanity. The fifth...
Keywords:
humanization; innovative schools; Jenaplan; New education; pedagogical antropology; Peter Petersen; reform education movement; reforming pedagogy; humanizace; inovativní školy; jenský plán; Nová výchova; pedagogická antropologie; Peter Petersen; reformní pedagogické hnutí; reformní pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92147