Název:
Multiagentní analýza tržního potenciálu elektromobilů v České republice
Překlad názvu:
Agent-Based Analysis of Market Potential for Electric Vehicles in the Czech Republic
Autoři:
Wojnarová, Renáta ; Kukačka, Jiří (vedoucí práce) ; Chorna, Olena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This study explores the economical, ecological, and social impact of poten- tial rise of the number of electric vehicles in the Czech Republic. For this purpose, the methodology of agent-based modelling and cost-benefit analysis is used. Particularly, a simple agent-based model in the NetLogo software is created and calibrated to the Czech environment. It enables us to examine the impact of possible policies aimed at increasing electric vehicles' market potential. Results of the cost-benefit analysis suggest that under the current Czech conditions, over their whole life cycle, electric vehicles produce less CO2 emissions in comparison to conventional internal combustion engine vehicles and thus, are more ecological. With the actual policy without any financial incentives, however, electric vehicles' total costs connected to their purchase, usage and maintenance for an average Czech consumer are still higher com- pared to conventional vehicles. If the government would intend to signific- antly increase electric vehicles' market share, both financial incentives and policies making their everyday usage easier are suggested to be implemented. Purchase discounts together with accessibility advantages are, according to this analysis, the most effective ways. Charging infrastructure development and electricity...Tato studie zkoumá ekonomické, ekologické a sociální dopady potenciálního vzrůstu počtu elektrických aut v České Republice. Pro tyto potřeby byla zvolena metodologie multi-agentního modelování a cost-benefit analýzy. Kon- krétně byl v programu NetLogo vytvořen multi-agentní model, který je poté kalibrován na české prostředí. Tento model nám také dovoluje prozkoumat efekty různých politik cílených na zvýšení tržního potenciálu elektrických aut. Výsledky cost-benefit analýzy ukazují, že za aktuálních českých podmínek produkují elektrická auta za svůj celý životní cyklus méně emisí CO2 v porovnání s klasickými auty se spalovacími motory, a jsou tedy i více eko- logická. Nicméně, s aktuální politikou bez jakýchkoliv finančních pobídek jsou náklady spojené s koupí, užíváním a údržbou elektrického auta pro průměrného českého spotřebitele vyšší než tytéž náklady na klasické auto. Pokud by česká vláda uvažovala o zřetelném navýšení počtu elektrických aut, je navrhováno zavedení pobídek jak finančních, tak také těch, které zjednodušují jejich každodenní užívání. Dle naší analýzy, nejefektivnější způsob, jak tohoto navýšení dosáhnout, jsou slevy na koupi vozidla a výhody v...
Klíčová slova:
analýza scénářů; cost-benefit analýza; elektrická vozidla; elektromobilita; multiagentní modelování; NetLogo; český automobilový trh; agent-based modelling; cost-benefit analysis; czech vehicle market; electric vehicles; electromobility; NetLogo; scenario analysis