TY - THES TI - Školní pěvecký sbor jako prostředek zvyšování zájmu o hudbu a jako alternativa její výuky na čtyřletých gymnáziích TT - School choir as a mean of increasing the interest of music as well as an alternative to music education at high schools AU - Spiritová, Martina AB - Abstrakt: Disertační práce se věnuje výuce hudby na gymnáziích (čtyřletých, vyšším stupni osmiletých.) Popisuje experimentální výukovou koncepci, která je založena na principu, že žáci nenavštěvují klasickou výuku, ale jsou členy školního pěveckého sboru. Na skladbách, které ve sboru studují, se učí tomu, co by se jinak učili v běžné výuce. Text nejprve popisuje legislativu spojenou s výukou hudby na gymnáziích, seznamuje se současnou situací a poté popisuje koncepci a na dvou příkladech ukazuje, jak může v praxi fungovat. Dále přináší drobnou výzkumnou sondu zaměřenou na efektivitu této koncepce. Hlavní část práce obsahuje vzorový školní vzdělávací program a především seznam notového materiálu, na kterém lze tuto koncepci realizovat. Sborník skladeb je rozdělen na dvě části - kompozice z oblasti tzv. vážné hudby a kompozice skladeb populárních včetně hudby lidové. Závěr práce pak ukazuje určité nevýhody koncepce a další vize, jak gymnáziím koncepci přiblížit. Klíčová slova: gymnázium, pěvecký sbor, experimentální výuka, školní vzdělávací program, vážná hudba, populární hudba, efektivita výuky AB - Abstract This dissertation is focused on music education at high schools (childern 15-19 of age). It describes experimental educational concept which is based on the principle that students do not attend common lessons of music but they are members of a choir. The piece, which they study in a choir, is a mean of learning. The text describes the legislation which is connected with music education at high schools and the current situation, it is also focused on the concept and two examples that show the practical side of it. There is also an education efffectiveness research. The main part of the dissertation contains an example of educational programme, particularly a list of pieces which is the base for realization of this cencept. The list of pieces is divided into two parts - pieces of classical music and pieces of popular music, folk songs included. The conclusion shows not just the possible disadvantages of this concept but also further visions of delivering this concept to high schools. Key words: high school, choir, experimental education, educational programme, classical music, popular music, effectiveness of education UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/91158 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-367686 A2 - Valášek, Marek A2 - Pecháček, Stanislav A2 - Slavíková, Marie LA - cze PY - 2017 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -