Original title:
Hodnocení skoku do dálky z místa u dětí mladšího školního věku v atletické přípravce
Translated title:
Assesment of standing long jump at children of primery - school age in athletic prep school
Authors:
Klapetková, Kristýna ; Kaplan, Aleš (advisor) ; Feher, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Hodnocení skoku do dálky z místa u dětí mladšího školního věku v atletické přípravce Cíl: Cílem této bakalářské práce bylo zhodnotit a porovnat rozdíly pohybové úrovně ve skoku do dálky z místa u dětí mladšího školního věku, které navštěvují atletickou přípravku, s dětmi, které atletickou přípravku nenavštěvují. Dalším cílem bylo také se seznámit s metodikou Haywoodové a Getchellové (2009) a následně ji využít pro kvalitativní hodnocení skoku do dálky z místa u vybraného souboru dětí. Metody: Pohybová úroveň ve skoku do dálky z místa byla hodnocena a porovnávána mezi dětmi z vybrané základní školy v Praze a dětmi navštěvujícími atletickou přípravku. Celkově se testování zúčastnilo 106 dětí, z toho 77 školních dětí a 29 dětí z atletické přípravky. U dětí byla pohybová úroveň zjišťována kvalitativně metodou pozorováním, kdy byly děti při provádění skoku natáčeny kamerou umístěnou na stativu. Následně byly tyto vytvořené video záznamy zpomaleně přehrávány a dle metodiky a manuálu Haywoodové a Getchellové (2009) vyhodnocovány. Každé dítě provedlo v rámci měření jeden skok. Dětem byly také dosažené výkony měřeny a vyhodnoceny dle norem UNIFITTESTU 6 - 60. Následně se všechny výsledky převáděly do tabulek a grafů a byly mezi sebou porovnávány. Výsledky: V této práci se mi podařilo zhodnotit...Title: Assesment of standing long jump at children of primery - school age in athletic prep school Aim: Aim of this thesis was to evaluate and compare differences of movement level in standing long jump between children of primary - school age who attend athletic prep school and those who don't. Another aim was the getting to know and the application of Haywood's and Getchell's methodology for qualitative assessment of standing long jump of children. Methodology: The movement level of standing long jump was evaluated and compared between children from selected primary school in Prague and children attending athletic prep school. Altogether, 106 children participated in the testing; 77 school children and 29 children from athletic prep school. The movement level of children was measured qualitatively by the observation method, they were shot during the jumping with a tripod camera. Afterwards, those video records were played in slow motion and evaluated with the Haywood's and Getchell's methodology and manual (2009). Each child performed one jump within the measurement. The performances of the children were also measured and evaluated according to UNIFITTEST 6 - 60 standards. All results were then converted into graphs and compared to each other. Results: In this thesis, I managed to evaluate...
Keywords:
athletics; children of primary - school age; cultivation of movement; motor development; standing long jump; atletika; mladší školní věk; motorický vývoj; pohybová kultivace; skok do dálky z místa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90960