Original title:
Engagement pracovníků v mezinárodní společnosti
Translated title:
Engagement of employees in the international company
Authors:
Černá, Andrea ; Jarošová, Eva (advisor) ; Motlová, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je vytvoření strategie na podporu engagementu členů jednoho z týmů nadnárodní společnosti, který se potýká s vysokou mírou dobrovolné fluktuace. Doporučení jsou sestavena v souladu s uváděnou teorií a na základě komparace výsledků dvou konkrétních týmů, z nichž jeden je naopak charakteristický nízkou mírou fluktuace zaměstnanců. Na základě teoretických východisek a již existujícího dotazníku Q12 společnosti Gallup je sestaveno dotazníkové šetření. V souladu se získanými výsledky je verifikována hypotéza: Členové španělského týmu vykazují vyšší míru engagementu ve srovnání s členy týmu francouzského. Ze získaných dat vyplývá, že členové francouzského týmu nejsou spokojení zejména se sociálním klimatem týmu. Nejvyšší podíl neangažovaných zaměstnanců je pak identifikován v kategorii zahraničních pracovníků a mezi muži. Práce se dále zabývá propojením poznatků pozitivní psychologie v pracovním životě a jejich souvislostí s engagementem zaměstnanců. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro management společnosti, která jsou přidanou hodnotou této práce. V rámci studie byly odhaleny statisticky významné rozdíly mezi různými kategoriemi pracovníků, které mohou být předmětem dalšího zkoumání.The aim of the diploma thesis is to create a strategy to support the engagement of members of one of the teams of a multinational company, which faces a high level of voluntary fluctuation. The recommendations are compiled in accordance with the stated theory and on the basis of a comparison of the results of two specific teams, one of which is characterized by a low employee turnover rate. On the basis of the theoretical background and the already existing questionnaire Q12 from Gallup company, a questionnaire survey is compiled. According to the results obtained, the hypothesis is verified: The members of the Spanish team have a higher engagement rate than the members of the French team. The obtained data show that the members of the French team are not satisfied with the team social climate. Then he highest proportion of nonengaged workers is identified in the category of foreign workers and among men. The thesis also deals with the interconnection of knowledge of positive psychology in working life and their connection with the engagement of employees. At the end of the thesis the recommendations for the management of the company are presented, which are the added value of this thesis. The study revealed statistically significant differences between different categories of workers that may be subject to further investigation
Keywords:
Drivers of employee engagement; Employees´ engagement; Engagement; Flow; Positive psychology; Q12 survey; Strengths; Angažovanost zaměstnanců; Dotazník Q12; Engagement; Faktory engagementu; Flow; Pozitivní psychologie; Silné stránky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/71154