Original title:
Česká tvorba koncertního melodramu 2. poloviny 20. století a začátku 21.
Translated title:
THE CZECH CREATION OF CONCERT MELODRAMA IN THE SECOND HALF OF THE 20th CENTURY AND AT THE BEGINNING OF THE 21st CENURY
Authors:
Kux, Martin ; FILAS, Juraj (advisor) ; KURZ, Ivan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Česká tvorba koncertního melodramu 2. poloviny 20. století a začátku 21. století s analýzou čtyř vybraných děl se zabývá pohledem na tvorbu českého koncertního melodramu jako specifického žánru, spojujícího mluvené slovo a hudební složku, který u nás má historicky významnou tradici.
Hlavní zacílení práce je směřováno na chronologický vývoj a různá skladatelská pojetí u nás v cca posledních 50 letech. Pro názornou demonstraci problematiky jsou v práci prezentovány čtyři melodramy autorů různých generací. Prostřednictvím jejich analýzy práce zachycuje, jakými stylovými směry a vývojem forma českého koncertního melodramu prochází.This Bachelor thesis named “Czech Creation of Concert Melodrama in the Second Half of the 20th Century and Beginning of the 21st Century with Analysis of 4 Compositions” deals with the view of Czech melodrama as a specific genre combining spoken word with musical component that has historically had an important tradition in the Czech Republic.
The thesis primarily focuses on the chronological development and various component concepts in our country in the past 50 years. In order to demonstrate the topic, four melodramas by authors from different generations are presented in the paper.
Through their analysis, the author describes what directions the style and development of the Czech concert melodrama has been heading.
Keywords:
20.-21. století; hudba; hudební analýzy; melodram; melodramy; česká hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9790