Original title:
Komparativní sémotická analýza reklamního prostoru české a korejské mutace časopisu Elle
Translated title:
Comparative Semiotic Analysis of Czech and Korean version of Elle Magazine Adventisings
Authors:
Hybrantová, Romana ; Šoltys, Otakar (advisor) ; Podzimek, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Komparativní sémiotická analýza reklamního prostoru české a korejské mutace časopisu ELLE se zabývá komparací reklamního prostoru v české a jihokorejské mutaci globálního lifestylového časopisu ELLE z hlediska sémiotické analýzy. Práce je členěna klasicky, přičemž teoretická východiska představují tři stěžejní oblasti. V první části se práce zabývá médii, mediálním produktem a jeho obsahem obecně. Poskytuje také informace o časopisu ELLE a jeho internacionalizaci se zvláštním důrazem na jihokorejská kulturní specifika. Rovněž nelze opomenout kapitolu věnovanou teorii sociální konstrukce reality, jež vychází z díla Petera Bergera a Thomase Luckmanna. Druhá část je klíčová, neboť přináší poznatky o sémiotice o hlavních představitelích oboru. Práce tak představuje Charlesa Sanderse Peirce, Ferdinanda de Saussura a zejména mytologie Rolanda Barthese. Poslední teoretická část nahlédla do podstaty marketingové komunikace a reklamy a používání celebrit v reklamních kampaních. Analytická část se díky teoretickému základu může věnovat sémiotické analýze reklam cílích na český a jihokorejský trh, jichž se ve zkoumaném období vyskytlo téměř 470. Práce odhaluje používané mýty, jež jsou v časopise ELLE přítomny a poukazuje na společné a rozdílné charakteristiky.The thesis entitled Comparative Semiotic Analysis of Czech and Korean version of Elle Magazine Advertisings deals with the comparison of advertisings in the Czech and South Korean versions of global lifestyle magazine ELLE in terms of semiotic analysis. The thesis is structured in classical terms with theoretical starting points representing three key areas needed for analysis. The first part deals with the concept of the media, media product and its content. It also provides information about the ELLE magazine and its internationalization with special emphasis on South Korean cultural specificities. Also it cannot be forgotten the chapter devoted to the theory of socail construction of reality based on the work of Peter Berger and Thomas Luckmann. The second part is key because it brings knowledge about the semiotics and the main representatives of the field. The thesis thus represents Charles Sanders Peirce, Ferdinand de Saussure and especially the mythology of Roland Barthes. The last theoretical part looked at the essence of marketing communication and advertising and the use of celebrities in advertising campaigns. The analysis part as based on the theoretical basis focuses on the semiotic analysis of advertisements targeting the Czech and South Korean markets, with almost 470 campaigns in the...
Keywords:
advertising; ELLE Czech Republic; ELLE South Korea; myth; mythology; semiotics analysis; social construction of reality; ELLE Jižní Korea; ELLE Česká republika; mytologie; mýtus; reklama; sociální konstrukce reality; sémiotická analýza
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/86704