Original title: Lingvistika ve speciální pedagogice
Translated title: Linguistics in the field of special education
Authors: Majerová, Radka ; Macurová, Alena (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Nebeská, Iva (referee)
Document type: Doctoral theses
Year: 2016
Language: cze
Abstract: Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Keywords: Audiovisual analytic-synthetic reading; clinical linguistics; developmental anarthria; developmental dysphasia,comprehension; Double Color Text Writer; early reading and writing; figurative language; grammatical speech; illiteracy; inner speech; language acquisition; language rehabilitation; phonological loop; prevention of dyslexia; psycholinguistics; Red-blue writing; secondary disphasia in developmental anarthria; special education; Therapy of dysphasia based on graphical mode; working memory; akvizice jazyka; Audiovizuální čtení analyticko-syntetické; Double Color Text Writer; figurativní jazyk; fonologická smyčka; gramatická mluva; gramotnost; jazyková rehabilitace; klinická lingvistika; porozumění; pracovní paměť; prevence dyslexie; psycholingvistika; rané čtení a psaní; sekundární dysfázie u vývojové anartrie; speciální pedagogika; Terapie dysfázie založená na grafickém modu; vnitřní řeč; vývojová anartrie; vývojová dysfázie; Červeno-modré psaní; český znakový jazyk jako L2

Institution: Charles University Faculties (theses) (web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository.
Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83876

Permalink: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-353603


The record appears in these collections:
Universities and colleges > Public universities > Charles University > Charles University Faculties (theses)
Academic theses (ETDs) > Doctoral theses
 Record created 2017-06-20, last modified 2022-03-04


No fulltext
  • Export as DC, NUŠL, RIS
  • Share