Název: Lingvistika ve speciální pedagogice
Překlad názvu: Linguistics in the field of special education
Autoři: Majerová, Radka ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Nebeská, Iva (oponent)
Typ dokumentu: Disertační práce
Rok: 2016
Jazyk: cze
Abstrakt: Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Klíčová slova: akvizice jazyka; Audiovizuální čtení analyticko-syntetické; Double Color Text Writer; figurativní jazyk; fonologická smyčka; gramatická mluva; gramotnost; jazyková rehabilitace; klinická lingvistika; porozumění; pracovní paměť; prevence dyslexie; psycholingvistika; rané čtení a psaní; sekundární dysfázie u vývojové anartrie; speciální pedagogika; Terapie dysfázie založená na grafickém modu; vnitřní řeč; vývojová anartrie; vývojová dysfázie; Červeno-modré psaní; český znakový jazyk jako L2; Audiovisual analytic-synthetic reading; clinical linguistics; developmental anarthria; developmental dysphasia,comprehension; Double Color Text Writer; early reading and writing; figurative language; grammatical speech; illiteracy; inner speech; language acquisition; language rehabilitation; phonological loop; prevention of dyslexia; psycholinguistics; Red-blue writing; secondary disphasia in developmental anarthria; special education; Therapy of dysphasia based on graphical mode; working memory

Instituce: Fakulty UK (VŠKP) (web)
Informace o dostupnosti dokumentu: Dostupné v digitálním repozitáři UK.
Původní záznam: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83876

Trvalý odkaz NUŠL: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-353603


Záznam je zařazen do těchto sbírek:
Školství > Veřejné vysoké školy > Univerzita Karlova > Fakulty UK (VŠKP)
Vysokoškolské kvalifikační práce > Disertační práce
 Záznam vytvořen dne 2017-06-20, naposledy upraven 2022-03-04.


Není přiložen dokument
  • Exportovat ve formátu DC, NUŠL, RIS
  • Sdílet