Název:
Výuka anglického jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty vysokých škol
Překlad názvu:
Teaching English of Deaf and Hard-of-hearing University Students
Autoři:
Doležalová, Marie ; Janáková, Daniela (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Machová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This dissertation titled Teaching English to Deaf and Hard-of-hearing University Students aims to portray a picture of the situation of teaching English to university students, more specifically of those studying at Charles University in Prague. The work is divided into two main parts. The first part brings general insight, also from linguistic perspective, into language competences and language acquisition by the hearing impaired. It describes variables and possible variables affecting spoken language acquisition by this minority. It gives basic overview of different levels of hearing loss on the grouds of medicine assessment of hearing loss. The dissertiation stresses out the neccessity of educating these students with respect to linguistic research and findings. Moreover, it emphasizes the needs to interweave linguistics and pedagogy and benefits of linguistics research and methods such as error analysis and contrastive analysis for enhancement of language productive skills of hearing impaired students. The second part of the dissertation is devoted to the research of English language teaching to hearing impaired students at Charles University in Prague. The work summarizes the findings of five-year long research carried out at the Language Resource Centre, Faculty of Arts, Charles University in...Disertační práce s názvem Výuka anglického jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty vysokých škol si klade za cíl přiblížit z hlediska lingvistického i metodologického problematiku výuky anglického jazyka na vysokých školách, zejména pak na Karlově univerzitě v Praze. Práce je primárně rozdělena na dvě hlavní části. Úvodní část práce se zabývá obecnou sondou do problematiky jazykových kompetencí a jejich nabývání, rovněž i z hlediska lingvistického, u osob se sluchovým postižením. Ukazuje proměnné, které hrají, nebo mohou hrát roli při nabývání mluveného jazyka osobami se sluchovým postižením. Dále popisuje základní rozdělení těchto osob z medicínského pohledu, tj. na základě ztráty sluchu a vyzvdvihuje nutnost vzdělávání těchto studentů na základě lingvistických zkoumání, výzkumů a zjištění. Je zde popsána nutnost propojení lingvistiky s pedagogikou a přínos lingvistických výzkumů a postupů, jako jsou chybová analýza a kontrastivní analýza pro rozvoj produktivních dovedností studentů se sluchovým postižením Druhá část práce je vlastní konkrétní výzkumná část týkající se výuky anglického jazyka v rámci povinného základu studentů se sluchovým postižením na Univerzitě Karlově v Praze. Práce shrnuje výsledky pětiletého působení doktorandky jako lektorky anglického jazyka pro neslyšící a...
Klíčová slova:
chybová analýza; intrajazyk; kontrastivní analýza; Mediatéka; MVL (metoda manipulativně-vizuální); neslyšící; sluchově postižení; znakový jazyk; contrastive analysis; Deaf; error analysis; hearing impaired; interlanguage; Language Resource Centre; MVL (Manipulative Visual Language); oral; sign language; spoken language