Original title:
Pokročilý zvukový systém pro počítačové hry
Translated title:
Advanced Sound System for Computer Games
Authors:
Pasterčík, Patrik ; Ježek, Pavel (advisor) ; Matěna, Vladimír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Důležitou součástí počítačových her je zvuk. Pro práci se zvukem existují speciální knihovny tzv. audio enginy. Ve srovnání s komerčními systémy jsou open source systémy výrazně omezeny. Cílem této práce je vytvoření audio enginu podobného komerčním řešením. Výsledkem je knihovna pro přehrávání zvuků ve hrách, jenž využívá knihovnu XAudio2 pro zpracovávání zvukových dat (aplikaci zvukových efektů a posílání dat zvukové kartě). Knihovna umožňuje přehrávání složených zvuků jako například zvuk motoru. Toto přehrávání může být ovlivňováno pomocí různých parametrů (například otáčkami motoru). Díky knihovně je možné na tyto zvuky postupně aplikovat různé zvukové efekty (echo, reverb, low-pass filter nebo high-pass filter). Knihovna též dovoluje napojit výstup jako zdroj jiného zvuku či předat výstup v bufferu vývojáři. Součástí práce je také editor, který vytváří složené zvuky. Editor zároveň slouží jako ukázka funkčnosti knihovny.1 Sound is one of the important components of computer games. To work with sound, there are special libraries called audio engines. However in comparison with commercial systems, open-source systems are significantly limited. The goal of this thesis is to create an open audio engine with functionality similar to a commercial system. The result of this thesis is a library for playing sounds in games that uses the XAudio2 library for processing audio data (application of sound effects and sending data to the sound card). Our library enables playback of complex sounds such as the sounds of car engine. This playback can be influenced by various parameters (for instance engine RPM) and various sound effects can be applied to these sounds (echo, reverb, low-pass filter or high-pass filter). The library also enables to connect the output of another audio source or transmit output buffer developers. The thesis also includes an editor for creating complex sounds. Editor also serves as a demonstration of the functionality of the library.
Keywords:
audio engine; editor; sound definition; audio engine; definice zvuku; editor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83778