TY - THES TI - Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí TT - Music as a Significant Means for Speech Cultivation in Pre-School Children AU - Kmentová, Milena AB - Disertační práce se pohybuje v průniku oborů hudební výchova, hudební psychologie, lingvis- tika a speciální pedagogika. Teoretická část se věnuje pojmu témbr z muzikologického a lingvistického hlediska, charakte- rizuje témbrový sluch jako hudebně sluchovou schopnost. Představuje a srovnává testy tém- brového a fonematického sluchu. Z ontogenetického hlediska popisuje rozvoj hudebnosti a řeči dětí předškolního věku a klade důraz na sluchovou pozornost jako předpoklad jejich rozvoje. Charakterizuje narušení těchto schopností a popisuje terapie zapojující do reedukace řeči hu- dební výchovu nebo prvky muzikoterapie. Terénní výzkum popisovaný v praktické části měl podobu základního výzkumu a experimentu, pracoval s výzkumným vzorkem 180 předškolních dětí. Předmětem základního výzkumu byly vztahy mezi hudebními a řečovými projevy předškolních dětí s atypickým vývojem řeči. Před- mětem experimentu bylo hledání nejúčinnějšího propojení hudební a jazykové výchovy s klad- ným vlivem na hudebnost i řeč. Jednotlivé kapitoly představují vlastní diagnostický materiál, experimentální metodiku a průběh výzkumu. Základní terénní výzkum přinesl podrobné údaje o chování předškolních dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech a o kvalitě slu- chové pozornosti, témbrového a fonematického sluchu.... AB - This dissertation of an interdisciplinary character involves music education, music psychology, linguistics and special education. In the theoretical part of the thesis the author explains the term timbre from the musicological and linguistic perspective; characterizes timbre hearing as a musical hearing ability; introduces and compares timbre and phonemic hearing tests; describes the development of musicality and speech of pre-school children from an ontogenetic perspective, and emphasizes hearing atten- tion as a prerequisite for their advancement. The author also characterizes disruption of these abilities and describes reeducation therapies that involve elements of music education and mu- sic therapy. A field study described in the practical part of the thesis has a form of fundamental research and experiment. Research participants were 180 pre-school children. A field study is addressing the relationship between speech and musical manifestations of pre-school children with atypi- cal speech development. The aim of the experiment was to search for the most effective com- bination of music and language education with positive influence on both musicality and speech. Chapters of the thesis introduce a unique diagnostic material, experimental methodol- ogy and research outcomes. A field study... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-353463 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/1844 A2 - Klenková, Jiřina A2 - Kodejška, Miloš A2 - Slavíková, Marie LA - cze KW - disturbed communication ability KW - pre-school child KW - different mother tongue KW - musical activities KW - phonemic hearing KW - odlišný mateřský jazyk KW - narušená komunikační schopnost KW - musicality KW - timbre hearing KW - předškolní dítě KW - hudební činnosti KW - témbrový sluch KW - fonematický sluch KW - hudebnost PY - 2017 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -