Název:
Ředitel jako znalostní pracovník. Tacitní znalosti vybraných ředitelů základních škol v Praze
Překlad názvu:
Director as a knowledge worker. Tacit knowledge of selected directors of elementary schools in Prague
Autoři:
Kobrová, Anna ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci se podrobněji zabývám znalostním pracovníkem v oblasti školství s důrazem na tacitní znalosti, jejich dělení, sdílení a význam. Kromě teoretické analýzy informačních zdrojů v českém, anglickém a místy švédském jazyce, byly na základě rozhovorů se čtyřmi ředitelkami základních škol definovány tacitní znalosti, které jsem v práci rozdělila na tacitní znalosti intrapersonální, interpersonální a kontextově-specifické. Nejčastějšími tacitními znalostmi se ukázaly ty, které využíváme při práci s lidmi, ať už jsou to znalosti o jejich osobnosti, jenž můžeme využít při jejich motivování, srozumitelnému zadávání úkolů či jakékoliv další komunikaci, nebo např. znalosti o jejich rodinném, finančním či sociálním zázemí ovlivňující nejen jejich osobnost, ale i momentálně psychické a fyzické rozpoložení. Během rozhovorů bylo jako stimulátory použito 30 pojmů napsaných na kartách a následně byl rozhovor doplněn dotazníkem se škálováním použitých pojmů a několika osobními otázkami. Práce je určena ředitelům škol, kteří přicházejí na novou školu a chtějí se rychleji zorientovat nejen v explicitních znalostech týkajících se konkrétní školy, ale také v těch těžce rozlišitelných a osvojitelných - tacitních znalostech.Bachelor's thesis deals in detail with knowledge workers in education with an emphasis on tacit knowledge, their division, sharing and importance. In addition to theoretical analyse of information sources in Czech, English and Swedish language sites were based on interviews with four elementary schools are defined Managers of tacit knowledge that I work divided into tacit knowledge intrapersonal, interpersonal and context-specific. The most common tacit knowledge proved to those used when working with people, whether they are knowledgeable about their personality, which we can use in their motivation, understandable assigning tasks or any other communication for example knowledge about their family, financial or social background affecting not only their personality, but at the moment the mental and physical condition. During interviews were used as stimulators 30 concepts written on cards and was subsequently completed a questionnaire interview with scaling terms used and some personal issues. The work is intended for school directors, who come to a new school and want to quickly navigate not only the explicit knowledge relating to specific schools, but also in those heavily adopted - tacit knowledge.
Klíčová slova:
explicitní znalosti; Haldin-Herrgard; proces konverze znalostí; tacitní znalosti; znalostní pracovník; explicit knowledge; Haldin-Herrgard; knowledge conversion process; knowledge worker; tacit knowledge