Original title:
Ladislav Helge: mezi mocí a filmem
Translated title:
Ladislav Helge: Caught between film and politics
Authors:
Rousek, Jan ; Kopeček, Michal (advisor) ; Koura, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá politickou činností režiséra Ladislava Helgeho, který se, díky svému vlastnímu sociálnímu cítění a osvobození Československa Rudou armádou, po válce přiklání politicky více do leva. Stojí však mimo politiku a věnuje se své vysněné profesi filmaře. První politickou iniciací je natáčení ideologického filmu Frona, který pro něj znamená umělecký a i politický zlom. Politické uvolnění v druhé polovině padesátých let vedou Helgeho k samostatné režii a zároveň na kandidátku KSČ. Stranický zásah proti liberalizaci filmu, ke kterému došlo během festivalu v Banské Bystrici, determinují další poltickou dráhu Helgeho, který se v polovině šedesátých let staví v profesní organizaci filmařů FITES proti cenzurním zásahům filmů nové vlny. V letech 1968 - 1969 stojí v čele Koordinačního výboru tvůrčích svazů a hájí výdobytky Pražského jara. Za to je však brzy propuštěn z Barrandova. V roce 1977 podepisuje Antichartu. Poslední kapitola se zabývá diskursem paměti Ladislava Helgeho.The aim of the thesis is to map political activities of Ladislav Helge, a film director. Due to his social sensitivity and sympathies for the Red army as a liberator of Czechoslovkaia, he favored left-wing politics. At the beginning of his career he was not involved in politics and instead immersed himself fully in his profession of a film director. His first initiation to the world of politics came with the shooting of Frona. This film represents a turning point in both his artistic and political activities. Gradual de-Stalinization across the 1950s happened alongside Helge's first independent film project and his deliberate joining of KSC. The political intervention of the communist party into the liberal functioning of Czechoslovak film during the Banska Bystrica film festival determined his political activism that was to follow. In the mid 1960s Helge, as a leader of a professional film organization FITES, stood up to the attempts of the communist functionaries to curtail the artistic freedom of filmmakers belonging to the New Wave movement. Between 1968 and 1969 he led the Coordinating committee of creative associations and defended the freedoms gained during the Prague Spring. Soon after, his employment at Barrandov studios was terminated. In 1977 he signed the Anti-Charter. The last chapter...
Keywords:
1968; Anti-chater; Coordinating committee of creative groups; film; FITES; Ladislav Helge; new wave; normalization; 1968; anticharta; film; FITES; Koordinační výbor tvůrčích svazů; Ladislav Helge; normalizace; nová vlna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75021